Artikel Panas Dan Sensasi

News Update :

Artikel Berkaitan

Home » » Anthony Mandiau VS John Mitah Mikat VS Datuk Maijol Mahap VS Datuk George Sangkin VS Dr. Nelson Missin Isytihar Perang Merebut Kerusi

Anthony Mandiau VS John Mitah Mikat VS Datuk Maijol Mahap VS Datuk George Sangkin VS Dr. Nelson Missin Isytihar Perang Merebut Kerusi

Penulis : Unknown on Monday 1 October 2012 | 12:55

ANGIN yang bertiup kuat sekarang ini berkaitan dengan konflik perebutan untuk menjadi calon pembangkang di Kota Marudu semakin panas. Kesemua orang kuat parti pembangkang yang merasakan mereka adalah "winnable candidate" parti pembangkang pada masa sekarang bergerak untuk memenangi undi rakyat Kota Marudu. Walau bagaimanapun, tindakan mereka itu sebenarnya menimbulkan konflik sesama mereka kerana kesemuanya ingin menunjukkan kekuatan masing-masing. Maka dengan itu, perang secara senyap antara mereka telah berlaku dan pada masa sekarang ramai pengundi di Kota Maru sudah mengetahui konflik yang mereka alami itu.

Dalam artikel pertama yang lepas, penulis telah sempat singgah di Penampang untuk melihat senario calon-calon pembangkang di sana....lihat artikel untuk bacaan. Untuk artikel Bahagian ke-2 kali ini pula, penulis sempat singgah di Kota Marudu bagi meneliti tindak tanduk dan aktiviti parti pembangkang di sana.


Anthony Mandiau, Datuk Maijol Mahap, John Mitah Mikat,  Datuk George Sangkin, Dr. Nelson Missin adalah nama-nama yang sinonim dengan parti pembangkang di Kota Marudu
pada masa sekarang ini. Tindak tanduk mereka yang bergerak di Parlimen Kota Marudu untuk menjadi "The Best".....kunu di kalangan parti pembangkang kadang kala seolah-olah syok sendiri. Rakyat di Kota Marudu telah keliru dengan usaha mereka dan menganggap tindakan mereka itu lebih kepada untuk mempromosikan peribadi mereka supaya diangkat menjadi calon pembangkang yang kuat.....itupun kalau jadi calon. Hahaha.....

Menurut masyarakat di Kota Marudu lagi, tindakan tersebut sebenarnya untuk memenuhi agenda peribadi masing-masing dan menyebabkan masyarakat berpecah-belah. Mereka menabur janji-janji yang pelik dan tidak pasti boleh ditunaikan sedangkan peribadi dan keluarga mereka sekarang pun belum boleh terjaga dengan baik tambah mereka lagi.

ANTHONY MANDIAU, Ketua Cabang PKR Kota Marudu yang merupakan juga "Kambing Hitam Anwar Ibrahim pada masa sekarang bertungkus lumus bergerak ke sana sini untuk mempromosikan dirinya sebagai calon PKR yang kuat. Beliau bertegas bahawa beliau adalah orang yang paling layak untuk menjadi calon pembangkang di Kota Marudu tanpa mengambil kira calon-calon pembangkang yang lain.

Tindakan Anthony Mandiau ini sebenarnya bertentangan dengan Datuk Maijol Mahap yang mempunyai perancangan sendiri . Bagi Anthony Mandiau, Datuk Maijol Mahap sebenarnya seorang budak hingusan yang masih kencing malam. Menurut Anthony Mandiau, suatu ketika dahulu, Maijol telah mentertawakannya kerana telah menyertai PKR pada tahun 2007. Tetapi lihat pula apa yang berlaku sekarang, Datuk Maijol Mahap pula mengikuti tindakannya keluar parti. Anthony Mandiau bertegas bahawa "By hook or by crook", dia mesti menjadi calon pembangkang di Kota Marudu.


Di pihak DATUK MAIJOL MAHAP pula yang sekarang ini "teraba-raba" dalam gelap serta tiada pendirian merasakan bahawa jasanya dengan meninggalkan BN untuk menyertai pembangkang harus disokong oleh rakyat. Menurutnya perjuangan yang dibawa olehnya harus diteruskan dalam membawa arus perubahan kepada rakyat Kota Marudu.

Datuk Maijol Mahap bekas Naib Presiden UPKO meninggalkan BN-UPKO dengan mempromosikan dirinya sendiri sebagai calon yang layak di kem parti pembangkang dan menjadikan "kemiskinan" sebagai alasan utama untuk beliau berjuang. Tetapi persoalannya, pada masa sekarang ini , adakah beliau sudah memulakan kerja-kerja yang dijanjikan iaitu membasmi kemiskinan sejak meninggalkan BN-UPKO? Tepuk dada tanya selera.

Apa yang kita lihat pada masa sekarang ini ialah, Datuk Maijol Mahap "Tidak Berparti". PKR pun bukan, STAR pun bukan, SAPP pun bukan....apatah lagi PAS....hahaha. Tetapi beliau menegaskan bahawa beliau berjuang melalui Angkatan Perubahan Sabah (APS)...yang bukan sebuah parti dalam PRU-13 ini. Boleh percaya ka ini orang???? Parti pakai ka ini orang??? Ini lah yang dinamakan sebagai budak hingusan.


JOHN MITAH MIKAT, Naib Pengerusi SAPP Kota Marudu, dilihat sebagai "Kacau Daun" oleh pengundi di Kota Marudu. Beliau dilabel sebagai "pengacau" dan cuba untuk "memecah-belahkan" pengundi. Disebabkan jawatan beliau dalam SAPP sebagai Naib Pengerusi di Kota Marudu, beliau merasakan bahawa beliau juga layak untuk bertanding sebagai calon parti pembangkang dalam PRU-13 akan datang ini.

Menurut beliau, parti SAPP yang diwakilinya berjuang untuk rakyat Sabah dan menyeru rakyat di Kota Marudu supaya menolak PKR serta STAR kerana SAPP telah berjuang sejak sekian lama. Menurutnya, PKR adalah parti yang tidak menentu dan suka menabur janji-janji kosong. STAR pula menurutnya adalah sebuah parti yang baru dan perjuangan mereka "meniru" perjuangan SAPP selama ini. Bagi nya, "Lawan Tetap Lawan", perebutan untuk menjadi calon parti pembangkang adalah perkara biasa.

Melihat kepada tindakan John Mitah Mikat ini, terdapat orang-orang kuat parti pembangkang lain di Kota Marudu merasakan bahawa John Mitah Mikat ini adalah "NOTHING" a.k.a "Tin Kosong" a.k.a "Eksyen Saja Lebih". Betul la ni ye??? Hihihi....

DATUK GEORGE SANGKIN, Bekas Naib Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) yang juga bekas Ahli Parlimen Kota Marudu ketika zaman PBS suatu ketika dahulu pada masa sekarang dilihat sedang mengiatkan usahanya untuk melobi dan menaikkan dirinya sebagai salah seorang lagi parti pembangkang dari kalangan PKR. Nahhhhh....INI KALILAH!!! Bagus juga itu, biar lah beliau bersaing dengan Anthony Mandiau....itu pun kalau betul Anthony Mandiau menjadi calon....hahaha.

Setelah lama menyepi dari membuat sebarang hala tuju arah perjuangan politiknya, akhirnya beliau telah keluar dari PBRS dan menyertai PKR semasa di Kinarut Sabah awal tahun 2012 yang lepas.
Penyertaan George ke PKR Kota Marudu dianggap sebagai pencabar kepada Anthony Mandiau walaupun dalam kem yang sama. Menurut penyokong kuat George Sangkin, pengalaman beliau yang juga bekas Ahli Parlimen harus diiktiraf oleh parti dan rakyat.

Kemasukannya ke kem PKR pada peringkat awal dianggap sebagai memberi kekuatan kepada parti itu yang diterajui oleh Ketua Cabangnya, Anthony Mandiau yang kini giat aktif turun padang ke seluruh pelusuk kawasan itu untuk meraih sokongan. Walau bagaimanapun, keretakan antara mereka seakan-akan telah berlaku dan ini telah menyebabkan penyokong-penyokong mereka ada yang sudah berpecah belah. Mereka mendesak supaya Datuk George Sangkin patut diletak sebagai calon PKR dalam PRU-13 yang akan datang walau pun nama Anthony Mandiau pun disebut-sebut juga.

Parti STAR??? Apa pula jadi dengan STAR??? Tidak masuk dalam senarai ka? Hahaha....sebenarnya calon dari STAR pun termasuk juga tetapi orang-orang STAR di Kota Marudu "Main Senyap-senyap". Menurut masyarakat di Kota Marudu, penyokong-penyokong STAR berusaha untuk menaikkan nama calon STAR mereka untuk PRU-13 yang akan datang ini. Pada masa sekarang mereka sedang menganalisa pergerakan pergerakan parti-parti pembangkang yang lain dan ingin merebut peluang dari kelemahan yang ada.

DR. NELSON MISSIN, seorang nama yang tidak dikenali oleh pengundi di Kota Marudu berusaha juga untuk menjadi calon parti pembangkang di Kota Marudu atas tiket STAR. Menurut orang kuat STAR, Dr. Nelson adalah calon yang paling layak kerana beliau adalah "Nadi" kepada perubahan masyarakat Kota Marudu. Tambah mereka lagi, Dr. Nelson adalah utusan yang dipercayai oleh Dr. Jeffery Kitingan untuk meneruskan perjuangan STAR bagi memerintah negeri Sabah ini. Boleh percaya ka ni? Hahaha.....

Apapun, perjuangan dan perebutan sesama sendiri oleh nama-nama yang disebut tadi haruslah diambil iktibar oleh pengundi di Kota Marudu. Jangan hanya kerana termakan janji-janji mereka, rakyat di Kota Marudu berpecah belah.....sekarang pun pengundi keliru dan berpecah belah.

Perebutan yang berlaku antara mereka untuk menjadi calon sebenarnya satu petanda bahawa parti pembangkang di Kota Marudu berada dalam perpecahan dan ingin berjuang untuk memenuhi agenda perjuangan masing-masing.

LAIN KALILAH...!!!
Share this article :

+ comments + 5 comments

1 October 2012 at 16:30

lawan saja.. jangan tidak lawan

2 October 2012 at 01:17

Cybertrooper UMNO/BN, the fact is tuned!!!

Anonymous
2 October 2012 at 08:24

Nahhh....ngam la itu klu mrk berperang sesama sendiri. Muncullah si DENNELTON tu ahli keluarga si Anthony Mandiau utk cover line. Hahaha.....LAIN KALILAH!!!

Anonymous
2 November 2012 at 12:47

wow...tabiat orang sabah la ni na

Anonymous
3 November 2012 at 17:40

apa pun tindakan tindakan nama nama calon pembangkang di kota marudu seharusnya mereka berunding di meja bulat dan mengatur stretigi yang baik untuk semua bukan mempromosi diri sendiri untuk menjadi calon. kalau pergerakan mereka yang masing masing ini ada lah seperti nanyian frank sinatra 'I DID IT MY OWN WAY' Kalau gaya pembangkang tidak sehaluan calon bn tidak perlu berkempen. calon bn hanya beli guitar dan duduk di kaki lima kediaman mereka dan menyani "bongawan solo" diiringi dengan gitarna.... dari anonymous

Post a Comment

Pautan

Blog 24/7

 
Design Template by panjz-online | Support by creating website | Powered by Blogger