Artikel Panas Dan Sensasi

News Update :

Artikel Berkaitan

Home » » Parti STAR Berkemungkinan Besar Akan Dibatalkan Pendaftaran oleh ROS

Parti STAR Berkemungkinan Besar Akan Dibatalkan Pendaftaran oleh ROS

Penulis : Unknown on Friday 17 February 2012 | 10:42

INI KALILAH!!! HEBAT juga parti STAR ni ye. Sana-sini, semua penyokong parti STAR seolah-olah bergembira meraih kejayaan pembukaan cawangan parti STAR sehingga ada yang lupa diri. Ada yang melaungkan parti STAR adalah satu-satunya PARTI dari SABAH yang berjuang untuk rakyat Sabah. OPPPPPSSSSSS.......Parti dari SABAH???

Siapa bilang parti STAR berasal dari Sabah? Parti STAR tu sebenarnya berasal dari Sarawak tetapi Dr. Jeffri telah bawanya ke Sabah sebagai cawangan baru untuk memenuhi agenda perjuangan politiknya. Bercakap pasal parti STAR ini, kiri kanan mesti mau toleh juga, depan belakang pun jangan terlepas pandang.

Menurut sumber terkini dari Sarawak, parti STAR yang berpengkalan di Sarawak itu berkemungkinan besar akan dibatalkan pendaftarannya oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS). Maklumat tersebut adalah berdasarkan beberapa fakta yang mengaitkan aktiviti terkini parti STAR termasuk cawangannya yang melanggar beberapa peraturan dan akta ROS iaitu :

(i) Parti STAR Induk di Sarawak dikatakan gagal menghantar laporan tahunan dalam tempoh 60 hari selepas Mesyuarat Agung Tahunan iaitu mengikut Seksyen 14(1), Akta Pertubuhan 1966.

(ii) Parti STAR Induk di Sarawak dikatakan telah melanggar Seksyen 11 (1) (b), Akta Pertubuhan 1966 kerana tidak memohon kelulusan rasmi berkaitan dengan pindaan dan perubahan peraturan parti  dalam tempoh 60 hari keputusan dibuat.

(iii) Parti STAR dikatakan telah melanggar Seksyen 12 (1), Akta Pertubuhan 1966 kerana tidak mendapat kelulusan secara rasmi berkaitan dengan pembukaan cawangan baru parti tersebut.

Menurut sumber lagi, disebabkan parti STAR dikatakan telah melanggar 3 seksyen mengikut Akta Pertubuhan 1966 seperti yang terkandung di atas, berkemungkinan besar semua cawangan-cawangan parti yang ada sekarang ini secara automatik tidak akan dibenarkan mengadakan aktiviti parti. Ini seterusnya akan menyebabkan pemimpin-pemimpin politik parti berkenaan terutamanya di cawangan-cawangan yang tidak mempunyai parti sendiri akan terpaksa tidak mempunyai parti terutamanya dalam menghadapi PRU-13 pada masa akan datang.

Merujuk kepada apa yang berlaku kepada parti STAR di peringkat induk ini, pemimpin-pemimpin dan pengikut-pengikut parti STAR di Sabah sememangnya akan menjadi mangsa keadaan. Pertamanya ialah Dr. Jefrri Kitingan termasuk pemimpin parti berkemungkinan besar tidak akan mempunyai parti politik untuk berjuang dalam menghadapi PRU-13. Keduanya ialah penyokong parti seolah-olah memperjuangkan perjuangan yang kosong kerana tidak ada parti.

Oleh yang demikian, wahai penyokong-penyokong parti STAR di SABAH, perjuangan kalian semua adalah perjuangan yang kosong. Latar belakang dan asal-usul parti tidak kamu ketahui secara mendalam tetapi menjadi penyokong secara membabi buta. Sekali sudah terbatal jangan salahkan pendaftar pertubuhan, tetapi salahkan pemimpin kamurang di Sabah yang mempengaruhi kamurang untuk menyokong perjuangan dan agenda politiknya. Sememangnya pembukaan cawangan-cawangan baru parti STAR di beberapa kawasan di SABAH adalah satu usaha yang sia-sia. INI KALILAH!!!

: kitahuman
Share this article :

+ comments + 44 comments

Anonymous
17 February 2012 at 18:23

penulis tiada sikul...individu tanpa parti pun buli masuk bertandng ba . takkan calon bebas pun kena daftar parti hebas dia. sambung sekolah la lagi ko

18 February 2012 at 20:27

Hihihi....sa skula smpi tingkatan 2 sja tompinai, slalu ponteng trus kana buang skula. Sia ni biul ckit. Ba....apa lagi? Suru la Dr. Jeffri buat parti sandiri klu mau masuk bertanding. arti BEBAS la maksudnya tu kn tompinai. Errr....sia cadangkan nama parti bebas tu adalah PARTI KATAK. Lambangnya pun KATAK sempena memperingati Dr. Jeffri yg tlh bertindak sbg KATAK dlm parti. Hahahahaha.....jgn marah tompinai...

20 February 2012 at 14:45

Apa masam STAR? Jawab la.....smua takut mau mjwb. Hahaha....

Anonymous
1 March 2012 at 18:05

Sudu Tembaga..Dari mana punya artikel ni ko ambil? Copy Paste punya ka? Blogger mcm ko ni cuma publish artikel dari org punya sj dgn tujuan mo dapatkan 'hits' banyak dlm blog ko.. Tiada kreadibiliti sebagai penulis.. Bila dilihat dari cara ko balas komen 'Anonymous' tu jelas ko ni jenis tong kosong! Adios! Say NO TO BE END!

Anonymous
3 March 2012 at 14:48

PEROSAK MINDA SEBENARNYA PENULIS INI!! PALUII!!

Anonymous
8 March 2012 at 00:39

Kalau betul STAR kena batal pendaftarannya... Sudah terbukti ROS dikawal oleh UMNO...

Anonymous
19 March 2012 at 08:58

Satu2 nya senjata BN, kalau takut dengan sesuatu party itu kuasa ROS akan digunakan, tidak demokratik langsung.

Anonymous
19 March 2012 at 10:05

janganlah sikit2 tuduh ROS kena kawal UMNO. kalau dah melanggar undang2 dan salah apakah undang2 itu dikawal oleh UMNO. memang betulpun STAR dah melanggar akta pertubuhan. UMNO pun pernah dibatalkan pendaftarannya kerana melanggar akta pertubuhan.

Anonymous
19 March 2012 at 13:18

Kalau STAR parti bebas kenapa perlu import dari Sarawak? bukan kan tidak perlu parti dan tanding mengikut lambang sendiri?

sudah2 lah Gapary, berhentilah menipu rakyat. kesian si KITINGAN kena sumpah2 kerana kau

Anonymous
19 March 2012 at 13:20

Hanya orang2 BODOH dn fanatik sahaja ikut2 Gaparih.

Anonymous
19 March 2012 at 17:10

Ini Blog utk org teda Lancau.. hahaha.. Malu la sikit jadi orang Sabah teda biji..

Anonymous
21 March 2012 at 03:08

Pendatang Asing Tapi ada IC saudara kepada penulis blog ini..he terskan..usaha anda

26 March 2012 at 09:44

KALAU TAK SUKA NI STAR JANGANLAH BUAT2 HAL TERPULANGLAH KPD RAKYAT NAK SOKONG PARTI MANA DAN KALAU SAUDARA MENYOKONG PARTI TERTENTU YANG SAUDARA SUKA JAGA SAJALAH PARTI YANG SAUDARA SOKONG JANGAN CAKAP SAHAJA SEOLAH-OLAH MEREKA MENYOKONG STAR NI TDK TAHU BERFIKIR APA KEBAIKAN DAN AKIBATNYA SEKIRANYA MEREKA MENYOKONG STAR TERFIKIR BAH JUGA SMUA TU JANGAN INGAT KAU SAJA TU YANG PANDAI

Anonymous
28 March 2012 at 07:10

saya bukan ahli kepada mana-mana parti, walau bagaimana pun saya sedang memperhatikan gerak gerinya..adakah untuk kebaikan rakyat semua atau peribadi perjuangannya..bagi pendapat saya kita tidak boleh menghakimi sesiapa pun menurut perasaan dan membabi buta..kalau kamu kena saman malu baru tau..berhati2 menggunakan hati kerana hati itu sangat licik...dan begitu juga mulut, kerana mulut yg kotor badan binasa..dan satu lagi..semua yang keluar dari mulut tu adalah menggambarkan bagaimana keadaan hatinya..kalau mulut busuk hati sudah pasti busuk!!!tapi kalau mulut wangi sudah pasti hatinya telus,dan baik! wasalam..

Anonymous
27 April 2012 at 12:21

muahaha....Ni Kalilah...
Klu tia mo sukung STAR tia pa la.. Ba biarlah...

Anonymous
21 June 2012 at 19:46

jangan undi parti star kerana anda ingin 95 peratus hasil minyak sabah diambil oleh persekutuan tanah melayu di semenanjung...

jangan undi parti star kerana anda ingin orang asing(pti) di sabah diberi IC Palsu yang disahkan oleh BN/UMNO.

Anonymous
21 June 2012 at 20:00

jangan undi parti star kerana anda rakyat sabah ingin 95 peratus hasil minyak sabah diambil oleh persekutuan tanah melayu di semenanjung...

jangan undi parti star kerana anda rakyat sabah tulen inginkan orang asing(pti) di sabah diberi IC Palsu yang disahkan oleh BN/UMNO.

Anonymous
21 June 2012 at 20:06

jangan undi parti star kerana kita rakyat sabah tulen inginkan BN/UMNO memberi gaji minimum 800 dan BN/UMNO memberi gaji minimum 900 untuk rakyat semenanjung.

Anonymous
21 June 2012 at 20:42

jangan undi parti star kerana anda rakyat sabah tidak ingin sabah mendapat kemerdekaan yang sebenarnya.

Anonymous
26 June 2012 at 09:50

Ba sudubakarat pigi kasi tau dulu tu ROS supaya kasi buka balik pendaftaran parti baru...!

Anonymous
23 July 2012 at 21:17

HOIII SUDU TAMBAGA!!!.. BAGUS KO PINDAH DI SEMANANJUNG TIADA GUNA KO DI SABAH...KO MASI JUGA INDA PANDAI SADAR2 ..KO MASI JG MCM KARABAU MANA KANA TARIK ..SANA LA KO IKUT...BN SURU KO P MAKAN TAIH.. KO PIGI JG 2 KAN..

Anonymous
29 July 2012 at 11:16

ampuni manuk buntung

Anonymous
2 August 2012 at 19:30

tuluh galak... hahahaha...

Anonymous
10 August 2012 at 18:59

SbAb umno sdah nmpak sangat pru13 d ambil olh star atau usno....klau 2 palrti ni mntadbir d sBah..konpm lah melaya miskin..sbb prti ni prjuang kan hak sBahan....umno penipu tkut kalah puikkkkkkk.....

Anonymous
23 November 2012 at 11:19

ini sudu bakarat kuat mambuung saja karaja..palui ..rugi sabah ada rakyat macam kau...STAR memang dari sarawak, tapi sarawak adalah rakan se-borneo,sama-sama berjuang menuntut 7 agenda, perkara 18/20....saya lebih rela menyokong parti star daripada parti sebarang yang kuat mambuung saja dari dulu...PTuii

Anonymous
23 November 2012 at 11:22

UMNO didaftar semula dengan nama UMNO BARU, wahai ROS yang saksama, kenapa USNO yang mau mendaftar dengan nama parti USNO BARU...??? ...tak payah cakap, semua orang tau menilai..

Anonymous
17 January 2013 at 15:02

INI KALI LAH..ITU LAH SIA BILANG KAU..dari dulu suda sia tinguk dan cubuk cubuk memang si Gapari ni KATAK yg sudah TUA teda maruah sama sakali...Kurita surung Tayar Mati yg buruk dalam kandang ayam di sarawak dia bawa pigi Sabah kunu mahu pakai untuk dia sampai ke tujuan nya. Nahhh sikarang ada angin angin sudah Road tax mo kana tarik balik...uuuuhhuuuu....kasian kawan kawan sia yg taikut sama kau Gaparii...Gapari....
Lagi satu kawan kawan sia yg menyukung STAR ini kabanyakan nya teda tau mahu bapikir. Tau siuk saja ikut ikut sukung sama urang2 yg bakimpin sabab ada niat mau dapat karaja dan jawatan kunu bila STAR mamarintah. Tapi ada yg juga yg sadar sabab ni urang pintar bapikir dan tarus kaluar dari STAR. Durang sadar bila ada perhimpunan STAR atau Meeting. Setiap kali meeting misti dalam kaadaan Lintang Pukang teda tau siapa durang punya pangurusi samua kasi tunjuk pintar besakap teda sistem. Lapas tu main pungut2 duit lagi tu TEDA paruntukannn huhuhuh..butul2 main hantam saja durang ooo…
Agenda2 dan tuntutan STAR punnn samua lah teda masuk akal. Main hantam sadap mulut saja. Urang kampung lah kana budu budu. Ada juga durang yg mengaku ada sikul kunu pandai, tapi durang pandai dalam bidang durang saja. Dalam Pulitik teda kira ko ada sikul kah atau teda sikul. Apa yg pinting dalam pulitik ialah pangaruh dan tau mamilih pati pulitik yg butul butullll mambila nasip rakyat. Bukan parti parkauman dan membangkitkan parbalahan rakyat dalam Malaysia kusus nya Sabah.
Saya sakadar barkongsi saja disini. Saya pangundi tapi teda ikut mana mana pati pulitik. Saya kawan samua orang dalam pati pati pulitik disabah dan juga mengikuti parkambangan samua pati pulitik di saluruh Malaysia. Kitaurang ada mata..Tinguhh…Kiaurang ada tolinga..Dingarrrr….dan kitaurang ada Utak…pikirrr laaah. Nah bagi sia pusing pusing samua sia pakai kaedah Tinguh, Dingar dan piker….Masi juga lah BN yang bagus….!!! Memang teda buli di lawan sakap yg ada urang dan pamimpin BN pun ada yg teda bagus..tapi bukan samua… dan masi buli di kawal…daripada kalau PAMBANKANG yg mamarintah nanti ….sia tinguk labih tarukkk lagi tuuu Tompinaiiiii…..

Anonymous
20 January 2013 at 10:24

Sabah Sarawak bersatu!!!Say NO to parti dari malaya!

Anonymous
22 January 2013 at 18:13

Blog perosak petualang bangsa..karut semua

Anonymous
24 January 2013 at 08:36

I AM NOT INTERESTED ON YOUR BLOG. STAR:INI KALI LAH! SELAMATKAN SABAH TANAH AIRKU!

Anonymous
25 January 2013 at 09:34

Ooooo... Patut la lain macam ja.. rupa nya blog pecacai UMNO BN.

Anonymous
25 January 2013 at 20:00

Sudu berlipat. pkirkn..klau pembakang yg menang d sbh..susa rayat sbh..sbb kerajaan bru d tubukn...poses kebajikan tetap lembap..sya sukung suda tambaga..pti apa di sabah,bagi beras x cukup..x smpai pn 30rg yg dpat..ckap mcm taik..

Anonymous
25 January 2013 at 20:14

Sudu berlipat..Ngam 2 sudu tambaga....katak ttap katak bh..

Anonymous
31 January 2013 at 14:39

Sudu Basar Bulak, Amput dulu mama ko... suruh Najib jilat lubang pantat mama ko.. hahahha...

31 January 2013 at 17:48

Mcm ni lah bah saudara semua. DI sebabkan kerajaan BN/UMNO sudah lama pegang kita tapi kita masih juga merantau di semananjung cari keja. Biar lah bah kan bagus klu BN bagi peluang kepada orang lain utk menentukan kerajaan baru. Gilir2 lah bah bagi peluang kepada parti lain utk cuba nasib mereka pla. Apa2 pun menang ka atau kalah di tangan rakyat sendiri.

Anonymous
5 February 2013 at 01:13

Betul tu sudutumbaga besi buruk tidak laku. Kalau kau punya kenyataan ini meleset dan ternyata star boleh bertanding pru13. Tiba-tiba menang pru13. Mungkin kaulah orang pertama yang sanggup pigi sosop@hisap tu jubur pemimpin star dan kau mengaku kaulah penyokong paling karas dan setia dan sanggup kana picit balabakkan. Asalkan kau dapat jawatan atau pun projek gajah putihkan. Begitu bah itukan ONGKORRRRR.

6 February 2013 at 06:09

Sudu Tambaga... apa jaminan BN dan PR mengiktirafkan 20/17 perkara Sabah/Sarawak yang terhakis itu dikembalikan kepada yang asal. Yang asal maksudnya segala akta dan pindaan yang menghakiskan hak-hak Sabah dan Sarawak itu dibatalkan. Sabah dan Sarawak terus menjadi kaya raya oh kalau perkara 20/17 itu dilaksanakan sepenuhnya ..... Malaya hanya putih mata saja memerhati dari seberang laut ...

DUSUNTOMOD KIULU
15 February 2013 at 09:57

Apapun yang kamu lebelkan kepada Dr Jeffery Kitingan, KATAK,PENIPU,PEROSAK KAH, Semua ini bukan penghalang untuk RAKYAT Sabah untuk menyokong perjuangan DJK kerana bagi saya JEFFERY alalah orang Sabah yang berani bersuara menegakan hak AUTONOMI SABAH. Saya amat kagum dengan perjuangan Jeffery selama ini dalam arena politik tanah air kita malaysia. Lihat dan selidiki la kenapa Jeffery keluar dari parti yang dianggotai beliau seperti PBS,AKAR,PBRS DAN PAKATAN RAKYAT, Izinkan saya memberi komen di sini bahawa dr jeffery setekat yang saya kenal adalah pejuang tulen hak mutlak sabah dan beliau sendiri melihat asas perjuangan setiap PARTI yang beliau anggotai dan pada mulanya beliau tertarik dengan asas perjuangan bagi penubuhan parti itu yang ke arah memulih dan menjaga hak autonomi sabah tetapi apabila perjuangan parti itu tidak mengikut asas penubuhan parti maka jeffery akan keluar kerana beliau tidak rela bersokongkol dengan kuala lumpur memusnahkan masa depan anak bangsa sendiri di sabah. OLEH ITU SAYA MENYERU KEPADA SEMUA PENGUNDI DI SABAH AYU KITA BUAT ROMBAKAN BESAR DALAM ARENA POLITIK MALAYSIA KITA BUAT PERUBAHAN SEBESAR SUNAMI DENGAN MEMBERI RUANG KEPADA STARS MEMERINTAH SABAH KERANA JEFFERY KITINGAN ADALAH ORANG YANG BERJIWA RAKYAT DAN BERJUANG UNTUK BUMI SABAH.................AYU PANGKAH LAH ............STARS....INI KALI LAH....SYBAS JEFFERY KITINGAN........PRU13 .....JEFFERY JADI KETUA MENTERI SABAH.......2013. AMEN

Anonymous
27 February 2014 at 19:56

Ini adalah senarai parti perkauman kononnya nak menyatukan rakyat sarawak dan sabah
1 SNAP
2PBDS
3STAR -SARAWAK
4STAR -SABAH
5PBS
6 SAPP
Nah apa terjadi kepada parti di atas sabah sarawak bukan untuk satu satu kaum saja tetapi untuk semua kaum ,Orang sarawak sabah tahu menilai sesebuah parti politik, Berbeza dari di semenanjung dimana bendera parti dan ketua mereka terlalu rapat dengan mata mereka oleh itu mereka tak nampak apa apa termasuk keluarga mereka yang berdiri di kiri kanan mereka,

Anonymous
7 March 2014 at 22:55

.

Anonymous
30 April 2014 at 22:26

Awal awal lagi saya dah kata STAR menerima nasib yang sama seperti di sarawak tetapi kamu orang tak percaya kaum lain bukannya bodoh bro.

Anonymous
1 May 2014 at 08:50

Baru satu kerusi pun egonya bertan tan angkuh main cakap sahaja langsung tak menghormati kaum lain beginikah nak menyatukan semua bangsa di sabah dan sarawak. .
UMNO 88 kerusi hampir separuh dari jumlah 222kerusi parlimen tidak angkuh masih merendah diri masih menghormati kaum lain walaupun jumlahnya boleh dikira dengan jari .Kekalahan teruk star di sarawak dan sabah berpunca daripada kata kata yang keluar dari mulutnya pemimpin mereka sendiri.
Na saya bukan orang UMNO nanti tersalah anggap pula.

Anonymous
1 May 2014 at 09:44

Salam untuk semua
Memang tak boleh dinafikan kita orang asal sabah tetapi datuk datuk kita tak boleh berbuat apa apa selain menunggu untuk dijajah ini disebabkan.
1 Kita orang asal tidak mempunyai siapa yang betul betul menjadi ketua seperti sultan.
2Tidak mempunyai pasukan tentera tersendiri oleh itu kita tak boleh menubuhkan sesebuah negara.
Berbeza dengan orang islam di mana mereka ada ketua seperti sultan dan mempunyai pasukan tentera sejak beratus taun dahulu oleh itu mereka boleh membentuk sesebuah negara . Kalau kita tak dijajah terlebih dahulu mungkin mata kita belum terbuka lagi .minyak di dasar laut yang kita gilakan itu ia tetap minyak tak tahu apa yang perlu dibuat kalau datuk kita menyelam pun hanya mampu menyelam beberapa meter saja. Lagi satu dari mana kita tahu perkataan presiden naib presiden menteri tentera polis ini semua dari otak penjajah bukan dari otak datuk kita dulu .
Saya bukan nak merendah kan bangsa asal kita tetapi apa yang saya kata memang ada kebenaran.

Anonymous
2 June 2014 at 21:26

Kalau disebut negara seluas tapak kaki pun ada juga tentera dan matawangnya sendiri bro.

Post a Comment

Pautan

Blog 24/7

 
Design Template by panjz-online | Support by creating website | Powered by Blogger