Artikel Panas Dan Sensasi

News Update :

Artikel Berkaitan

Home » » Panas : Jeffery Ingin Bawa Sabah Keluar Dari Malaysia Dan Membentuk North Borneo???

Panas : Jeffery Ingin Bawa Sabah Keluar Dari Malaysia Dan Membentuk North Borneo???

Penulis : Tukang Carut on Monday, 24 September 2012 | 13:38

PADA 16 SEPTEMBER setiap tahun, Hari Malaysia disambut untuk memperingati penubuhan Persekutuan Malaysia di tarikh yang sama pada tahun 1963. Ia menandakan penyertaan bersama Malaya, Borneo Utara, Sarawak, dan Singapura bagi membentuk Malaysia.

Sempena sambutan Hari Malaysia yang ke-49 pada 16 September 2012 yang lepas di Sabah, Jeffery Kitingan dalam perutusan ucapannya seolah-olah ingin membawa Sabah keluar dari Malaysia dan ingin membentuk Negara dan kerajaan yang baru yang dinamakan North Borneo. Berikut adalah perutusan ucapan beliau yang diedarkan oleh Parti STAR.


PERUTUSAN dari Datuk Dr. Jeffrey G Kitingan :

Mari Generasi Muda North Borneo (Sabah) undi Parti STAR!

Salam hormat, salam perpaduan dan salam Merdeka North Borneo (Sabah) yang ke-49 tahun. Disini, ingin saya serukan kepada anda semua yang cintakan negara ini (North Borneo-Sabah), yang mahu memperkasakan negara ini, kerajaan ini demi kepentingan bersama untuk bersama-sama memberi mandat dan kuasa kepada PARTI STAR dibawah pimpinan seorang "Pejuang Hak-Hak Negara North Borneo (Sabah)" iaitu Dr.Jeffrey G. Kitingan.

Dr. Jeffrey G. Kitangan

Dibawah kepimpinan beliau, masa depan negara kita akan lebih dan sangat terjamin kerana mereka telah menyediakan dasar yang mantap untuk mentadbir kerajaan Negara kita. Dibawah pimpinan mereka, Hak-hak dan kepentingan Negara kita akan PASTI TERJAGA DAN TERJAMIN. Dibawah pemerintahan mereka, akan hilang isu-isu pendatang tanpa izin (pti). Dibawah pimpinan mereka juga, akan wujud 7 buah kerajaan dalaman (7 Internal Government) yang mana dengan wujudnya kerajaan dalaman ini akan membuka peluang pekerjaan kepada semua generasi muda North Borneo (Sabah).

North Borneo (Sabah) terbahagi kepada lima bahagian iaitu Bahagian Kudat, Sandakan, Tawau, Pedalaman dan Pantai Barat. Labuan akan diambil semua oleh kerajaan North Borneo (Sabah) dan satu Wilayah Persekutuan akan diwujudkan yang mana jumlah keseluruhan kerajaan yang bakal diwujudkan ialah 7.


Dengan wujudnya 7 buah kerajaan dalaman ini, pecutan ekonomi akan menjadi pantas dan ini seterusnya memberi implikasi yang positif terhadap pertumbuhan ekonomi negara dan dengan pertumbuhan ekonomi yang pesat akan membolehkan Kerajaan Baru Ini untuk membangunkan Negara ini dengan lebih lancar. Selain itu, 7 buah kerajaan yang bakal diwujudkan ini akan melancarkan lagi proses pentadbiran Negara Sabah yang mana ini akan meningkatkan kecekapan dan menjadikan North Borneo antara Negara di Asia Tenggara dan Dunia yang Terbaik!
 


Adakah persoalan ini betul??? Hanya Jeffery Kitingan yang tahu jawapannya.

Masih ingatkah suatu ketika dahulu, Jeffery Kitingan ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana mempunyai "komplot" untuk membawa Sabah keluar dari Malaysia???.....Fikir-fikirkan lah!!! Silap perancangan, buruk padahnya.
Share this article :

+ comments + 83 comments

Anonymous
24 September 2012 at 13:58

ini kali lah!!

Anonymous
24 September 2012 at 13:59

kalau bukan sekarang bila lagi?
kalau bukan kita siapa lagi?

Anonymous
24 September 2012 at 15:19

kalau bn mengatakan 20 agreement sudah lapuk..1/20 sja bn guna pakai iaitu borneo tidak boleh keluar malaysia.
mari lah kita bersama-sama mendapatkan kembali hak-hak sebagai rakyat sabah utk generasi kita dan generasi masa depan, biarpun rintangan pasti ada tapi mesti ada permulaan nya yang menuju ke arah itu.

Anonymous
24 September 2012 at 15:22

JIKA KERAJAAN PERSEKUTUAN SANGGUP MENGATAKAN BAHAWA PERKARA 20 SUDAH LAPUK,BAGAIMANA PULA DENGAN PERJANJIAN MALAYSIA 1963????? IA JUGA SUDAH LAPUK??BUKAN KAH BEGITU??DAN SABAH BOLEH SJA KELUAR DARI MALAYSIA KERANA PERJANJIAN TERSEBUT SUDAH LAPUK!!!!….DAN TIDAK BOLEH DIGUNA PAKAI!!!…Akhirnya..
INI KALI LAH Kebangkitan Generasi Baru Borneo Utara Perjuangkan 20-Perkara.

Anonymous
24 September 2012 at 15:25

Masa depan sabah yg malap sudah jelas kelihatan,kecuali kita dpt atasi masalah2 ini.kita rakyat sabah akan menjadi pelarian ditempat sendiri.kita tidak boleh biarkan pkara ini blaku. Bumiputera/Anak negeri di sabah adalah golongan yg ptama akan tewas kerna "Bumiputera Baru" yg lebih agresif,rajin danpandai mggunakan ksempatan akan menyingkirkan dan menolak mereka kluar dripada psaingan namun kita sbgai rakyat sabah bukan menyalahkan mereka sepenuhnya kerna mereka hanya mengambil ksempatan utk merebut peluang2 yg biberi kdapa mereka oleh pengkhianat BN/Umno!

Anonymous
24 September 2012 at 16:39

INI KALILAHHHHHHHH....... BINTANG SUDAH MULA BERSINAR MENERANGI JALAN UNTUK MENUJU KEJAYAAN UTK RAKYAT NEGARA SABAH.... SABAH FOR SABAHAN PEOPLE......

Anonymous
24 September 2012 at 16:46

INI KALI LAH...
apa punya blog..bangang.. Berapa kali DDJK cakap STAR tidak berniat membawa SABAH keluar Malaysia..cuma mahu menuntut pelaksanaan 20 perkara dengan Agenda Borneonya.. Kalau bodoh cakap saja..bukan cakap seperti otak ke lutut..lain kali banyakkan membaca ya..

Anonymous
24 September 2012 at 17:27

Kalau jefrey nak bawa sabah keluar, mungkin boleh tapi yang ikut dia kawasan kadasan dusun saja. Rakyat muslim d sandakan, tawau, labuan, kota kinabalu dan kudat akan mengasingkan diri dan akan kekal dibawah payung persekutuan malaysia secara autonomi. Yang tinggal untuk diperintah jefrey adalah kawasan pedalaman saja seperti tambunan, telupid, keningau, ranau dan beluran. Bagaimana agaknya bentuk peta sabah jika ini benar terjadi. Bah jgn marah ini cuma teori n pandangan

24 September 2012 at 19:19

Teringat dengan apa yang Jeffery cakap dalam ucapannya itu...." Dengan wujudnya 7 buah kerajaan dalaman ini, pecutan ekonomi akan menjadi pantas dan ini seterusnya memberi implikasi yang positif terhadap pertumbuhan ekonomi negara..."

Hahaha....macam sebuah karangan Tingkatan 5 jak bunyinya tu. Mcm senang jak dia cakap. Dalam masa yg sama juga, Jeffery x tau bhw mau bangunkan 1 daerah sahaja, berbillion duit perlu d pakai. Sukup ka duitnya itu ging? Harapkan duit minyak dan balak??? Sabah blh hidup dengan duit minyak dan balak jak ka??? Perlu ingat bahawa pelaburan dari negara luar mesti ada jg. Klu x ada yg mantap, jgn hrp mau ada income....hahaha....pikir2 kan lah wahai penyokong Jeffery yg tidak pandai berpikir.

Anonymous
24 September 2012 at 19:38

Anonymous said... 24 September 2012 17:27 ko punya teori ko pungut di tapi jalan kah?bangang punya teori ko ni!ko jangan sempitkan pemikiran hujah ko asyik2 kaitkan pasal kaum2 di borneo .buka minda,akal ko jefrey bercakap ,beliau mahu memperkasakan negara north borneo sebagai sebuah kerajaan demi kepentingan bersama serta akan membuka peluang pekerjaan kepada semua generasi muda North Borneo (Sabah). Jefrey bercakap ttg bangsa sabah.sy rasa ko punya otak suda di brain wash oleh BN.sebab bn memang keturunan parti racist dari malaya.budu!

Anonymous
24 September 2012 at 19:55

Sudu Tembaga...apa yang akan jadi sabah sebuah negara pada masa akan datang?ko
buka mata..pasang talinga ko..dengar ini baik2. negara paling kecil brunei,singapore. kalo dilihat peta borneo lebih besar dri peta malaya,segala sumber hasil borneo sepatutnya sabah lebih maju sama taraf seperti negara-negara mcm singapore, brunei.ko tau kah itu menara berkembar petronas.itu adalah duit dari hasil borneo!!segala sumber di borneo semua keluar pergi malaya..segala pembangunan di sana maju semuanya hasil dari negara borneo tetapi kita masih lagi termiskin di malaysia! Kita sememangnya berdiri di bawah bendera malaysia..ttapi kenapa wujud ketidakadilan untuk Borneo?
ekonomi borneo kaya dengan sumber hasil minyak,balak,arang,kelapa sawit dan byk lagi n sabah ni cukup luas.sabah ada berjuta-juta hektar which is lautan n daratan,taruhlah 3 juta rakyat sekali cukup bikin kasi mkn 3 juta rakyat dan ini tidak mustahil sebab sabah kaya dengan segala sumber hasil malah boleh mkayakan rakyat sabah sebenarnya tetapi selagi malaya menipui 20-perkara, dan menafikan kewujudan negara sabahsarawak selagi itu kita bangsa sabah akan miskin sampai bila2,n akan jadi pelarian di negara sendiri.pilihannya ialah berani utk berubah, jangan hanya kerana disuapkan oleh pembangunan yg menguntungkan ssetengah pihak hak rakyat sabah diabaikan. kalau pemerintah sekarang berjaya membangunkan sabah tapi hak kita tergadai apa gunanya.kita sudah pun melihat dgn mata,akal dan fikiran kita bagaimana satu persatu daripada hak kita semakin terhakis dan hilang bagitu sahaja,dan pemimpin kita hanya membisu seribu satu masalah dan hanya tahu angguk kepala sahaja sahaja,yesss bosss!!!
Kalo sabah keluar malaysia dan diserang,harus diingat sabah ini tergolong dari negara2 merdeka komanwel. Australia,singapura,brunei,fiji,india,pakistan,mesir dan byk lgi yg tidak perlu disebut n mustahil negara2 ini tidak menghantar tentera pengaman spt zaman confrentasi n zaman komunis dalam bekas jajahan naungan Great Britain kerana ada perjanjian saling menjaga.kalo negara sabah diserang.Great Britain hantar negara2 merdeka komanwel surung tentera tolong jaga di kepulauan Borneo dan ini adalah fakta.dan apa yang jefrey katakan adalah betul demi generasi masa depan sabah!

Anonymous
24 September 2012 at 20:35

LARI DARI MALAYSIA ....ITU TERLALU EKSTREME DAN AMAT BERAT UNTUK DICAPAI DALAM MASA 2 MINGGU KEMPEN PILHANRAYA UMUM.

CARI DULU MATLAMAT YG LEBIH KECIL TAPI SEJAJAR DGN ASPIRASI ITU.

Anonymous
24 September 2012 at 21:43

Woooooooohuuuuuuu ini kali lah!!!! Tuuuuuuuukaaaaaaaaar bah apa mau tunggu lagi bagus kalau kita merdeka, siapa lagi berani kacau. KP upko sabah pernah cakap sabah ini negeri kecil lebih kurang 5x keluasan negeri melaka saja dia bilang...... Ada ku kesah? Star sebenarnya sudah melangkau jauh , star inginkan arus yg lebih kuat ke arah pembangunan itu tidak salah. semua ini terpulanglah kepda rakyat untuk menentukan. Apa yg penting Tuuuuuukaaaaar kerajaan yg menjahanamkan Negeri sabah.

Drpd: RAMOK MODEN

Anonymous
24 September 2012 at 23:43

adui....tgk dlu bah ging mcm mana nnt...jgn dlu kita sakap2 kio... sudah da sokong dr eng ba ni ging...

25 September 2012 at 16:57

Hahaha.....Ada yang bandingkan Brunei dengan Singapura. Kenapa Sabah tidak buli buat begitu? Sabah banyak sumber kan??? Hahaha.....sakap mmg senang ging bila mahu membentuk negara sendiri dan keluar dari Malaysia. Kalu suatu ketika dahulu tahun 1960-an buli la kmurang sakap ging. Sekarang ni tahun 2012 ging....bukan sanang. SEDANGKAN NEGARA ITALY SEBAGAI SEBUAH NEGARA YANG MAJU PUN TERPAKSA MENJUAL RIZAB NEGARANYA UNTUK COVER KEDUDUKAN EKONOMI. Apa macam itu ging? Jangan la kita asyik berbangga dengan sumber ekonomi minyak, balak dll sebagai kekuatan untuk membentuk negara pada masa sekarang ini. Faktor2 lain mau kana tingu jg.

Anonymous
25 September 2012 at 18:00

sebenarnya DR Jeffrey tidak pun ada niat untuk membawa sabah keluar malaysia,,, dia cuma perjuangkan 20 perkara dan perjanjian malaysia 1963...........saya tahu sebab saya selalu mengikuti kempen mereka...

Anonymous
25 September 2012 at 18:06

ya betul Dr jeffrey tidap pernah berkata untuk membawa sabah keluar malaysia . . . ia cuma perjuangkan 20 perkara dan perjanjian malaysia 1963 yang telah dikhianati oleh malaya . ..

25 September 2012 at 18:42

Semoga Bebas dari Jajahan Malaya! . Negara North Borneo!.

26 September 2012 at 09:52

Hihihi....apa pulak kaitan 7 BUAH KERAJAAN DALAM NORTH BORNEO seperti yang dia rancangkan itu?

Anonymous
26 September 2012 at 16:51

na itu la kamu mana kamu letak otak kamu... dulu siapa perintah sabah. era 80an hingga 90an cuba fikir .. mana hasil sabah... keluarga jefry yang makan tu.... jgn jadi bodhlah.... apa mau fikir perjuangkan 20 perkara ... klau tau STAR tu Sarawak punya parti la bukan asli sabah... kau mau sarawak perintah sabah k a he..he.ehh

Anonymous
27 September 2012 at 07:59

Senang jak mrk rancang tp kesan jangka panjang x mau d tingu betul2.....

Anonymous
27 September 2012 at 12:48

Dulu jefrey @ gapari kaya raya masa jd pgrh ys. Hasil balak duit terima d hk. Jdi pengerusi ank syt ys lebi 100 syt. Berbilion hasil balak ys hilang ndak dpt d kesan. Mau lagi kamu urang d palui ole c gapari ni. Ingat2 la sikit. Kerbau pun pandai berpikir ndak akan pijak lubang 2 x.

Anonymous
27 September 2012 at 23:36

Aku dengar Jeffrey tu caturan UMNO?????.... Boleh caya ke dia????....

Anonymous
29 September 2012 at 20:41

ini kalilah kita merdeka.....

Anonymous
29 September 2012 at 21:38

orang sabah mimang bodoh!tak sedar-sedar lagi bagaimana pemimpin malaya nak rompak hasil tanah sabah pun, masi tak sadar sadar.dgr lah hai semua rakyat sabah kelian tiada harga diri sanggup nak gadaikan tanah kelian dgn malaya. kelian semua ini adalah pemalas nak berdikari harap dengan pemimpin dari malaya nak bagi maju kelian punya negeri.kelian tak malukah dgn orang temur lestie, dulu mereka adalah perantau di tanah sabah nak cari rezeki. tapi sekarang mereka sudah merdeka dari indonessia. dengar seni rakyat sabah.. kelian apabilah pergi ke Kuala Lumpur nak bekerja jadi kuli macam pendatang dari indon. tapi kalau orang semenanjung nak pergi ke sabah bekerja jadi tauki. nah fikillah dengan minda kelian itu.dan satu lagi saya bagitahu dengan kelian semuah.kelian tak tahu pemimpin-pemimpin sabah yang kelian harapkan itu, adalah jadi pencacai pemimpin dari malaya dan kelian pulak jadi bodoh.

Anonymous
30 September 2012 at 23:37

Kalu fikir jangka masa panjang bnyk yg perlu d fikirkan mcm kmasukan warga asing menjadi warga negara. Kalau dari sudut mata kasar kita skrg bila jalan kemana-mana kita akan ckp wah bnyk pendatang asing. Prtambahan penduduk sabah dgn kemasukan kemasukan warga asing menjadi warga negara adalah lebih hampir 40%. Dalam masa akan dtng hak bumiputera/penduduk asal sabah akan tebahagi dan mereka menjadi sebahagian dari itu. 30-50thn akan dtng, kemungkinan jmlah ini akan terus meningkat melebihi penduduk asal sabah. Pemberian hak keistimewaan kpda bumi putera adalah sangat baik untuk menjaga kepentingan penduduk tempatan. Tp kalau mereka bersatu bumiputera asal sabah ble kena kasih guling jg tu...

1 October 2012 at 13:17

Urang sudah nampak apa agenda sebenar Jeffery Kitingan ini tetapi org2 STAR membutakan mata jak......budu batul!!!

Anonymous
2 October 2012 at 11:15

Siapa la nak sukung Jeffery dan STAR tu? Serpihan2 adala.....serpihan2 yang keciwa.

Anonymous
6 October 2012 at 19:31

Atur sja laa

Anonymous
9 October 2012 at 22:35

Semua sama palui

Anonymous
12 December 2012 at 15:40

kesimpulanya,,,semua org politik ni ada agendanya tersendiri,,yg tersurat dideahkan,,yg tersirat masing2 tau sendiri...semua xde yg jujur.masing2 ada kepentingan sendiri.makan duit rakyat,,pas tu bagi anak bini mkn.lama2 perut buncit xtau sebab,ha,haaaa

Anonymous
26 December 2012 at 05:16

Rugi andaikata sabah dan serawak keluar dari malaysia.Sebabnya proses pembangunan semua sudut berkaitan mentakbir negara memerlukan masa yg panjang utk menguruskan masa depan rakyat negara baru merdeka.Contoh selepas malaya merdeka,negara berhutang dgn bank dunia utk meningkatkan kegiatan ekonomi dalam negara memerlukan masa yg lama utk melunaskan hutang negara.Sebagai contoh di bidang ketenteraan udara,laut dan darat,kem2 tentera,equiment ketenteraan udara,laut dan darat,hospital,pelajaran rendah,menengah dan tinggi,pusat latihan kemahiran dll.Semua memerlukan masa yg amat panjang utk merealisasikannya.Bukan shj dari masaalah wang tapi komitmen jentera kerajaan baru merdeka.Ianya bukan sama dgn urusan seperti membuka kedai runcit tapi lebih daripada itu.Adaikata tiada wang,boleh cagarkan telaga minyak utk mendapat pinjaman bank dunia utk keperluan di atas dan belanja mengurus.Kalau telaga minyak macam kat Arab saudi tak ape ler.Masaalahnya harga minyak sekarang mmg tinggi tetapi kos utk perkakas juga tinggi termasuk kos2 lain juga tinggi.Yang merunsingkan wilayah negara baru sabah dan serawak amat besar.Penduduknya pula sedikit.Kena pulak import tenaga kerja asing.Nak tarik pelabur asing bukan senang dgn status negara baru merdeka.Mereka akan tengok dari segi sosial ekonomi,kemudahan air dan elektrik,kestabilan politik dalam negara baru,polisi negara baru dll.Kena buat promosi negara baru di seluruh dunia utk mendapat keyakinan pelabur.Nanti mereka tak kenal pulak,lagi susah.Kena pulak bersaing dgn negara2 jiran yg lebih jauh matangnya dari segi kemudahan,keselamatan dan kestabilan politik dalam negara.Pinjaman bank dunia dah buat,nanti tak boleh bayar abis tergadai aset negara.Banyak perkara yg perlu di fikirkan.Lu fikir lah sendiri.Yang terbaik,kena berada dalam malaysia,dari segi nama di mata dunia dah ada.Kestabilan politik dah ada.Cuma perlukan visi dan misi utk negeri demi masa depan rakyat negeri.

Anonymous
27 December 2012 at 20:13

Jgan ckap sabh bodoh sudah lh,kalo korang tk tw mati tnpa keturunan,lgi bgus sabah keluar dari malaysia.ingat nie,dr.jerfi 2 orang terpintar dunia yg ke 16 so korang jgan lh ckap dia bodoh kha apa kha.Dr jefri 2 sngat pintar tw,korang da lupa kha yg kapal orang putih timbul kat semporna..ingat lagi,sabah bleh kaya lha kalo kluar dari malaysia,sya sokong pembangkang..

Anonymous
5 January 2013 at 21:07

KALAU BETUL KITA MAU MAJU, BUATLAH PILIHAN YANG TEPAT,JANGAN BIAR KITA TERUS DITINDAS DAN MENJADI MISKIN.KERJA DI SABAH SEMUA KENA AMBIL ORANG SEMENANJUNG..SEMUA PANGKAT ATASAN PUN KENA AMBIL ORANG SEMENANJUNG..ADA IJAZAH UNTUK JADI CIKGU PUN TIADA GUNA,SAINGAN TINGGI DENGAN ORANG LUAR.PTI PUN BERLAMBAK,SIAP ADA IC LAGI.KITA MESTI BERSATU..DI SEMENANJUNG ADA LEBUH RAYA..KITA SABAH MANA ADA..BANYAK LAGI SEBENARNYA DAN KITA SEMUA MEMANG TAU TU TAPI TIDAK BERTINDAK.SO INILAH MASANYA..

Anonymous
16 January 2013 at 01:54

Apa2 pun dari kita saja baitu.....

Anonymous
16 January 2013 at 11:44

Di Borneo tidak ada Melayu. Semua orang Borneo adalah orang asal Borneo bukan pula orang Semenanjung.
Orang banyak kata kepada orang asal Borneo yang berugama Islam dengan sebutan kaum Melayu.
Tidak pernah ada kaum Melayu Borneo. yang ada adalah orang asal masuk ugama Islam dan merubah nama menjadi Melayu. Sebenar dia adalah orang asal. Orang asal yg bukan ISlam dikata Dayak sebab dia tidak mau masuk Islam. Dari mana pasal Melayu Borneo?
Pasal Melayu Borneo adalah berasal daripada bangsa asal yang masuk ISlam.
Apa kesah bangsa Borneo boleh dukung BN? BN bentukan Malaya yang adalah bukan orang asal Borneo. Apa pasal kita boleh diatur oleh mereka?
Perkataan yang betul untuk memberi identitas kepada kaum asal yang telah pun masuk Islam adalah Dayak-Islam atau Kaum Islam Borneo.
Ugama tidak boleh memindahkan pertalian darah. Apakah ada pertalian darah Borneo dengan Malaya? jawapannya tidak ada. Apakah ada pertalian kaum Borneo ISlam dengan Dayak non ISlam, jawapannya sangat ada.

Anonymous
16 January 2013 at 11:50

Sabah Merdeka adalah harga yang tak boleh ditawar tawar lagi, sebab sejarah telah memberikan pengelihatan yang jelas dimana sewaktu penandatanganan naskah penumbuhan Malaysia di London adalah oleh 4 negara merdeka bentukan British. Artinya Malaya sejajar dengan Singapore dan pula sejajar dengan Sarawak serta Sabah. Apabila Singapore menarik diri dan menjadikan Singapore sebuah negara maka Sabah dan Sarawak juga memiliki hak yang sama untuk keluar dari Malaysia. Merdeka Sabah!!!!

Anonymous
17 January 2013 at 16:33

TAPI ITU UTAK TEDA DI PAKAI. BAKU SUDA UTAK DIA TU. KALAU DIA MAHU BAWA KALUAR INI SABAH KAMU TINGUH SAJA APA AKAN JADI. MANYASAL KAMURANG SAMPAI MATI NANTI KANA SUMPAH LAGI OLEH CUCU CICIT KAMURANG...
SABAH INI SAPARTI SUMANDAK TALAWA DAN OLUMIS...BANYAK URANG MANGURAT NGURAT...TUNGGU PILUANG SAJA...BILA SAJA KALUAR RUMAH ..NAH SIAP KANA ROGOL....KAMURANG MAU KAH ITU MASAMMM.....UUUHUUU SAYA TEDA MAU OOOO.....
Dari, Gintak Bin Gumpirit

Anonymous
20 January 2013 at 13:46

Pada 31 ogos 1963,British telah memberi kemerdekaan kepada negara sabah/Borneo utara..pada 16 september 1963,singapura, sabah, sarawak dan malaya bergabung membentuk malaysia..brunei awal2 lg menolak untuk mengambil bahagian dalam pembentukan malaysia..idea pembentukan malaysia ini adalah idea dari malaya..malaya ketika itu menaburkan kata2 manis memujuk sabah sarawak dan singapura untuk bergabung membentuk malaysia..selepas pengabungan membentuk malaysia,singapura keluar dr pengabungan itu kerana tidak sependapat dgn malaya dlm beberapa perkara..singapura bijak kerana dpt menhidu lebih awal agenda malaya..skg lihatlah singapura telah maju jauh ke depan berbanding negara sabah kita yg telah menjadi negeri..bukan saja ketinggalan byk kemajuan berbanding malaya malah hak kita 20perkara turut perlahan2 dihapuskan dan dilupakan..hanya 5% sahaja hasil kita kembali kepada kita selebihnya digunakan memajukan tanah org lain..siapa yg tidak tahu 20perkara itu sila ulgkaji..setelah kedatangan parti dr malaya dan mengukuhkan kekuasaan mereka bilangan penduduk sabah meningkat secara mendadak..berganda2 boleh dikata kan tidak masuk akal..IC yg sepatut hanya diberikan kepada sabahan..sewenang2 nya di berikan kepada pendatang asing tanpa izin..syarat hanya perlu undi Be End..bukti nya tidak perlu lg sy nyatakan..dlm news paper pn udah keluar..mana yg x sedar2 tu alangkah kesian nya..jangan tunggu PATI2 itu semua dpt status bumiputera br mau bising2..sabahan wake up! cakap NO kpd parti2 dr malaya! sabah sarawak bersatu! Tujuan mereka adalah ingin menjajah hasil bumi kita! sekian...

Anonymous
25 January 2013 at 01:51

Di antara dua pihak yang setuju sehingga membuat perjanjian maka sesiapa yang belot dan tidak menunaikan perjanjian di kira secara automatiknya perjanjian itu terbatal. jika putrajaya terus menerus menggunakan kekerasan menghalang rakyat bersuara dengan menyalah-gunakan kuasa polis dengan membuat tangkapan maka ternyata mereka ini ada niat jahat sejak dahulu lagi dan rakyat sabah dan sarawak tidak boleh mempercayai mereka ini lagi. Di harap keadaan ini tidak akan terjadi sebab jika terjadi maka Sabah dan Sarawak punya alasan yang cukup kuat untuk membuat keputusan masa depan rakyat negara sabah dan sarawak. Apakah Sabah dan Sarawak bagaikan "seperti telur dihujung tanduk?"

26 January 2013 at 14:19

x perlulah kluar dr sabah..dah hidup senang bgini pun x bsyukur lg..bkn snang nk mcapai kdudukan skrg ni tau.agak2 lah.

Anonymous
26 January 2013 at 20:35

Ya jom kita tukar bju.... boringlh pakai bju yg sama ja.. skrg mo cr kerja punyalh susah, lari p semenanjung pun sama juga jd kuli, tp klu durg yg dtg cni pui!! Jd pengarah lg... mana mo jd kuli, elaun dtg keja cni pun basar, nah belumba2 lh durg mo p cni mo dpt itu elaun.. last2 org2 cni yg lari p sana jd kuli... kitai btl. Yg bikin panas lg tau sdh org susah mo cr kerja tp dsna lah berabis mo suruh org byr blk itu ptptn! Palui! Ko bg lah bh kerja at least dpt byr ptptn!! Ada kerja pun tp sukup2 bikin beli santut apalah tu... skrg ni syarat2 mo cr kerja mesti ada org dlm, klu teda org dlm nah jgn haraplah ko mo dpt itu keja. Biar itu suku sakat dia setakat pmr ja dpt juga tu jadi pengarah asal ada org dlm... btl2lah shial!!! Jadi org yg teda tiada org dlm ni jadi cashier sana 7eleven walaupun lulusan universiti... d berita slalu kuar ckp kita kekurangan pekerja dalam sektor ini dia bilang tp bila p interview ada ja alasan dia, alasan pun tida munasabah. Ckp teda pengalaman lah apalah... budu btl!!!! Sampai bilalah org mo dpt pengalaman klu tida dbg peluang???!!! Kita yg generasi bru ni lah patut berani mo kac tukar ni semua bukan untuk kita juga tp untuk yg akan dtg... nanti lama2 jadi pengemis lah kita ni, org yg tidak spatutnya pula jadi tauke2!!!!

Anonymous
27 January 2013 at 14:45

Singapore Maju tapi bangsa minoriti merepat ditanahair sendiri. Siapakan PM Singapore sekarang? Berasal dari mana? Yang terperangkap ialah golongan minoriti............

Anonymous
31 January 2013 at 12:26


Klu tak kenal maka tak cinta..
Ttpi kalau dah kenal rindu selalu..
Kenali lah STAR sebelum mengata bukan2..
INIKALILAH....TUKAR...

Change For The Better..

Anonymous
7 February 2013 at 21:49

yah... ni kalilah...!!!
marilah kita keluar dari Malaysia, kita cuba pula kalau-kalau boleh jadi seperti Brunei atau kita bersedia ditakluk semula oleh Kesultanan Sulu... Kita hantar pulang askar-askar dari Semananjung, biar gerila Abu Sayaf dan MORO pula melidungi kita... saudara-saudara dia orang pun sudah ramai ada di Sabah ni kan....

Mau tukar fikir-fikir dulu sebelas kali..., bukan main tukar saja macam tukar sluar dalam...

Anonymous
10 February 2013 at 00:31

dari kita saja baitu...pandai pikir bahkan.

Anonymous
12 February 2013 at 15:39

Dasar Star memang 100% sa sokong, tapi malangnya Star ditaja oleh bn!! begitu juga dengan sapp pada mulanya(kita takut parti ini hanya boneka bn!![bukan utk pecah undi tapi utk berpaling tada pada rakyat]), populasi pti sekarang suda pun mencecah 50% dari bilangan penduduk asal sabah, jika misalnya ada pemborantakan semasa sabah keluar dari malaysia, 50% inilah yang akan memborantak dan menawan sabah menjadi negara pilipin / indon. Jadi yang penting sekarang ialah tumbangkan bn dulu dan bersihkan pti serta kuatkan sempadan. 4 tahun bukannya lama, bila keadaan selamat kita ubah sabah menjadi seperti yang kita impikan.

Anonymous
13 February 2013 at 15:53

asal boleh jak kamu semua ni..

Anonymous
13 February 2013 at 15:54

macam macam pandangan...hahahaha..

Anonymous
1 March 2013 at 21:17

The mighty oak was once a little nut that stood its ground.

Anonymous
4 March 2013 at 13:01

saya anak sabah..saya sayang rakan rakan dari semenanjung..terima kasih semua mengerti kita saling tolong menolong..saya sadar negeri saya besar mau dibangunkan semua mau pula berhadapan masalah geografi yg luas..saya rasa afrika dan brazil lagi luas hutan hutannya tapi teori tak mungkin boleh pakai dr jeferi..banyak kena fikir dan toleransi..kita rakyat sabah sama saja perasaan rakyat johor terenganu kelantan perak..semua ada masalah nak bangunkan semua ekonomi tak mampu..sikit sikit kat bandar lama lama merebak ke pedalaman itu bisa berlaku...masa saja menentukannya. sabah tak perlu keluar dari malaysia kerana kita satu bumiputera..penduduk asal ditempat masing masing..kita dah ada kelebihan kita perjuangkan yg mana kurang..usah diperselisih kelak kita yg rugi...saya berasa amat yakin hasil bumi kita masuk ke akaun kita negeri kita sendiri...sedikit hasil diberi kepada pusat sebagai tanggungjawab kita negera yg ada city center..kuala lumpor. hasil hasil negeri kita diberi pada pusat dan hasil itu diagih pula ke negeri sabah sebagi gaji kemudahan asas biasiswa univerisiti dan sebagainya..negeri kita besar..logik akalnya singapura kalau sebesar negeri kita akan mampu lagi majukan kesemuanya..negeri singapura kecik..macam KL saja..KL pun maju macam singapura..tak lebih kurang sedikit..kita pun makin maju di ibu negeri k.kinabalu...warga sabah jangan emosional..kita masih mampu perjuangkan hak hak kita secara bijaksana..diluar sana lagi hebat pemangsanya..ganas dan liar...kita amat bersyukur sekarang ni..bebas juga kita menggali semua hasil semenanjug rakyat kita bawa balik ke sini..semua adil sama rata..orang cina usaha kaya raya kita tak pernah bising bha...yang penting usaha..jgn emosi ikut sentimen politik yang sempit akibatnya kita yang rugi..rakyat sabah perlu belajar rajin rajin bangunkan negeri jadi warga yg hebat..kita berkongsi kuasa kerana kita pun baik hati..sikit sikit ribut dalam cawan itu biasa bha..jangan kerana marah nyamuk rumah dibakar.fikri masak masak...star lama lama berubah jadi porn star..siapa yg susah..ada kalanya kita insaf setiap tindakan terlalu idealistik kita yang rugi..salam sahabat. sabahan

Anonymous
4 March 2013 at 13:04

>>>> pembetulan bha... >>>> logik akalnya singapura kalau sebesar negeri kita TAK AKAN mampu lagi majukan kesemuanya..

25 March 2013 at 19:51

Bagus la tu klo BN menang nanti cuma orang muslim islam saja yg dapat keistemewaan padahal time undi pilih pembangkang hihihihi ini la sifat melayu ...ko org muslim ko fikir dulu klo bukan sabahsarawak yg support itu BN dulu mungkin semananjung tu kucar kacir rebut kuasa terutamanya golongan melayu yg tamakan harta dan pangkat puii...saya pilih star sebab org sabah

25 March 2013 at 19:52

Bagus la tu klo BN menang nanti cuma orang muslim islam saja yg dapat keistemewaan padahal time undi pilih pembangkang hihihihi ini la sifat melayu ...ko org muslim ko fikir dulu klo bukan sabahsarawak yg support itu BN dulu mungkin semananjung tu kucar kacir rebut kuasa terutamanya golongan melayu yg tamakan harta dan pangkat puii...saya pilih star sebab org sabah

Anonymous
4 April 2013 at 12:20

ausoh boh kamanangan parti star tatap tatap tentelo kerusi..otopot boh gaman..aiso nopo ralan...kanow nogi meginum bahar...

Anonymous
5 April 2013 at 16:02

boleh bah kalau kau

Anonymous
5 April 2013 at 16:07

orang kita sabah .kalau orang asing minta tulung sanang saja tapi kalau kita minta tulung banyak betul cerita.bukan orang lain , orang kita tengolah ,orang putih pun sanang-sanag bisnis macam pakistan tapi pakai paspor bah.sanang kai tu.bagus aramai ti ini kalilah

Anonymous
8 April 2013 at 21:48

JEFFERY BANYAK CAKAP...PIGI BERTIMBAK DULU SAMA SULU JEFFERY....KAN DULU ASKAR KAU DILATIH DIFILIPINA...HEHEHE....KELUAR MALAYSIA...BERAPA RAMAI ORANG SABAH DISEMENANJUNG SEKARANG NI WAHAQI JEFFERY...MINTA MAAF AH JEFFERY....BAGUS2 AMAN BEGINI KALAU KELUAR SABAH ADA JAMINAN AMAN DAN MAKMURKAH...HEHEHHEE...SENANG LAH CAKAP...PIGI LAWAN TU SULU...BARU TAU APA TU PERANG...

Anonymous
8 April 2013 at 21:59

STAR PARTI YANG SANGAT RASIS...SI JEFFERY MAU JADI RAJA NORTH BORNEO...TAPI KANA INGAT...YA JEFFERY...PULUHAN KAUM ADA DI SABAH...

Anonymous
10 April 2013 at 23:58

err.. kluar Malaysia??? Jadi mcm Timor Leste nti kt. Sumber bnyk pun x guna. Jan lupa banci terbaru. KDM 17.7%, pendatang asing 27.7%. Bunuh diri nama dia tu. Tp DJK blum ckp mo kuar ba. Tggu result PRU13 dlu. Tengo brp krusi STAR bole dpt. Klu x silap d Swak teda. :)

Anonymous
11 June 2013 at 12:08

sebelum menyertai pembentukan Malaysia Sabah bergelar Negara,dan gelaran pemimpin utama Sabah adalah YG D PERTUA SABAH.ini hak org2 Sabah.rakyat harus faham tentang penipuan yg telah lama berlaku...dlm 20 perkara pun ada termaktub SABAH TIADA HAK KELUAR DARI MALAYSIA.perutusan YB.DR.JEFRREY KITINGAN ini adalah baik utk Sabah dan rakyat Sabah...sayang mejoriti rakyat Sabah masih belum mau Sabah jauh ketingalan dari segala aspek pembangunan dan ekonomi....sya berasa malu apa bila pemimpin menyatakan yg Sabah ini adalah simpanan tetep BN..seolah2 rakyat Sabah hanya boleh hidup di bawah tangan mereka.

17 July 2013 at 16:28

hancur malaysia....

Anonymous
25 August 2013 at 06:22

Lancau la jefry ni...kaki perempuan,,suda mau mampus lg mau hancurkan malaysia..

Anonymous
18 October 2013 at 23:18

Orang yang buta sejarah memang suka cakap bukan2 untuk kepentingan diri sendiri.

16 April 2014 at 01:02

trima kasih pasal klembutan bahasa mu, kami ni yg lahir di sabah tpi kturunan pilipin ni enda prnah myangkal akan hak2 anak negeri, sbb smemangnya tu hak kamu. hanya saja kerajaan yg mnyabbkan keadaan jdi samar2. darah memg pilipin tpi jiwa ni jiwa sabah bha. kalo kamu mau kluar malaysia, kamu pn sokong tu.

16 April 2014 at 01:05

sabahan jgn gduh2, di sabah enda ada rasis. rasis tu di smenanjung ja.

Anonymous
17 July 2014 at 08:22

KALAU JEFFREE YANG MEMERINTAH SABAH. ALAMAT JADI KAPIR LAH SABAH NI OLEH DIA

Anonymous
12 August 2014 at 21:12

anjing malaysia,kulit hitam pukix bau,,

Anonymous
12 August 2014 at 21:17

hancurkan saja tower kembar malaysia tu bom pke rokey jadi tak banyak cakap lagi,,

Anonymous
12 August 2014 at 21:22

anjing malaysia,kulit hitam pukix bau,,

23 February 2015 at 22:16

Negara sabah atau negeri sabah
http://www.negara-sabah.blogspot.com

23 February 2015 at 22:16

Negara sabah atau negeri sabah
http://www.negara-sabah.blogspot.com

23 February 2015 at 22:16

Negara sabah atau negeri sabah
http://www.negara-sabah.blogspot.com

Anonymous
5 March 2015 at 21:27

watsapp guys !
do you want to earn some money with just one click and register for free ??
earn $$$$ usd !!
click and get money !!
you do not have to pay anythings,, its free guys !!!
indeed --- your dont loss anythings !!

click this link and register...LETS TRY !
http://myinvitepay.com/?ref=234073

*:x lovestruck


**ilovesabah

14 March 2015 at 06:10

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada MBAH WITJAKSONO yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama MBAH WITJAKSONO dengan senang hati MBAH WITJAKSONO mau membantu saya..,ALHAMDULILLAH nomor yang dikasih semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungi jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi MBAH WITJAKSONO DI 0852_2223_1459. ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinga KLIK=>>> BOCORAN TOGEL 2D 3D 4D 5D 6D

12 April 2015 at 14:52

SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI WOWO BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI WOWO DI +6285328880180--/-085-328-880-180 ATAU KLIK DI SINI

18 April 2015 at 02:12

WOW !!!
This Is What You Really Want !!
>>> CLICK HERE !!<<<

6 June 2015 at 14:19

ternyata negara malaysia memiliki perpecahan. Itu kesempatan bagus

16 September 2015 at 09:46


Lagi Gambar … >>> DI SINI !! <<<

SAYA MAS JOKO WIDODO DI SURABAYA.
DEMI ALLAH INI CERITA YANG BENAR BENAR TERJADI(ASLI)BUKAN REKAYASA!!!
HANYA DENGAN MENPROMOSIKAN WETSITE KIYAI KANJENG DIMAS DI INTERNET SAYA BARU MERASA LEGAH KARNA BERKAT BANTUAN BELIU HUTANG PIUTAN SAYA YANG RATUSAN JUTA SUDAH LUNAS SEMUA PADAHAL DULUHNYA SAYA SUDAH KE TIPU 5 KALI OLEH DUKUN YANG TIDAK BERTANGUNG JAWAB HUTANG SAYA DI MANA MANA KARNA HARUS MENBAYAR MAHAR YANG TIADA HENTINGNYA YANG INILAH YANG ITULAH'TAPI AKU TIDAK PUTUS ASA DALAM HATI KECILKU TIDAK MUNKIN SEMUA DUKUN DI INTERNET PALSU AHIRNYA KU TEMUKAN NOMOR KIYAI KANJENG DI INTERNET AKU MENDAFTAR JADI SANTRI DENGAN MENBAYAR SHAKAT YANG DI MINTA ALHASIL CUMA DENGAN WAKTU 2 HARI SAJA AKU SUDAH MENDAPATKAN APA YANG KU HARAPKAN SERIUS INI KISAH NYATA DARI SAYA.....

…TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA AKI KANJENG…

**** BELIAU MELAYANI SEPERTI: ***
1.PESUGIHAN INSTANT 10 MILYAR
2.UANG KEMBALI PECAHAN 100rb DAN 50rb
3.JUAL TUYUL MEMEK / JUAL MUSUH
4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

…=>AKI KANJENG<=…
>>>085-320-279-333<<<






SAYA MAS JOKO WIDODO DI SURABAYA.
DEMI ALLAH INI CERITA YANG BENAR BENAR TERJADI(ASLI)BUKAN REKAYASA!!!
HANYA DENGAN MENPROMOSIKAN WETSITE KIYAI KANJENG DIMAS DI INTERNET SAYA BARU MERASA LEGAH KARNA BERKAT BANTUAN BELIU HUTANG PIUTAN SAYA YANG RATUSAN JUTA SUDAH LUNAS SEMUA PADAHAL DULUHNYA SAYA SUDAH KE TIPU 5 KALI OLEH DUKUN YANG TIDAK BERTANGUNG JAWAB HUTANG SAYA DI MANA MANA KARNA HARUS MENBAYAR MAHAR YANG TIADA HENTINGNYA YANG INILAH YANG ITULAH'TAPI AKU TIDAK PUTUS ASA DALAM HATI KECILKU TIDAK MUNKIN SEMUA DUKUN DI INTERNET PALSU AHIRNYA KU TEMUKAN NOMOR KIYAI KANJENG DI INTERNET AKU MENDAFTAR JADI SANTRI DENGAN MENBAYAR SHAKAT YANG DI MINTA ALHASIL CUMA DENGAN WAKTU 2 HARI SAJA AKU SUDAH MENDAPATKAN APA YANG KU HARAPKAN SERIUS INI KISAH NYATA DARI SAYA.....

…TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA AKI KANJENG…

**** BELIAU MELAYANI SEPERTI: ***
1.PESUGIHAN INSTANT 10 MILYAR
2.UANG KEMBALI PECAHAN 100rb DAN 50rb
3.JUAL TUYUL MEMEK / JUAL MUSUH
4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

…=>AKI KANJENG<=…
>>>085-320-279-333<<<

Anda Butuh Modal Usaha Atau Membayar Hutang.
Barasng Berharaga Anda Sudah Habis.
Sudah Ke Mana Mana Tapi Belum ADA SOLUSI.Jangan Anda Putus Asa.
ini
KISAH NYATA SAYA SEORANG PEREMPUAN YANG BANGKRUT.
Ass.Saya IBU Yuni Sara.Dari Kota Surabaya Ingin Berbagi Cerita
dulunya saya pengusaha sukses harta banyak dan kedudukan tinggi tapi semenjak
saya ditipu oleh teman hampir semua aset saya habis,
saya sempat putus asa hampir bunuh diri,tapi saya buka
internet dan menemukan nomor Aki Sundoko,saya beranikan diri untuk menghubungi beliau,saya dikasi solusi,
awalnya saya ragu dan tidak percaya,tapi saya coba ikut ritual dari Aki Sundoko alhamdulillah sekarang saya dapat modal dan mulai merintis kembali usaha saya,
sekarang saya bisa bayar hutang2 saya di bank Mandiri dan BNI,BCA.terimah kasih Aki Sundoko,mau seperti saya silahkan HUB Aki Sundoko di nmr 0823-9350-0556 Aki Sundoko,ini nyata demi Allah kalau saya bohong,indahnya berbagi,assalamu alaikum.UNTUK INFO LEBIH JELAS KLIK DISINI

29 September 2016 at 14:27

kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada MBAH atas nomor togel.nya yang MBAH
berikan 4 angka 7643 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus MBAH.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu MBAH. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan MBAH..
sekali lagi makasih banyak ya MBAH … bagi saudara yang suka main togel
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi MBAH BAKARO,,di no ((( 082-333-348-575 )))
insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 275
juta, wassalam.
dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....
Kami Berani Bersumpah Bahwa Ini Kisah Nyata Dari Kami Demih Allah Demi Tuhan.
Cuma mbah bakaro.Yg Bisa Membuktikan Angkanya,
Karna Sudah Banyak Dukun2 Yg Kami Hubungi Tidak Ada Satupun Yg Membawakan Hasil.
Jika Anda Ingin Merasakan Kemenangan Dalam Permainan Angka Togel 2D,3D,4D 5D, 6D,di Jamin Tembus 100%.
Bilah Ada Waktu Silahkan Tlpon MBAH BAKARO .Nomor Hp: : 082-333-348-575-

7 July 2017 at 09:36

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [1638] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 690 JUTA , wassalam.


Post a Comment

Pautan

Blog 24/7

 
Design Template by panjz-online | Support by creating website | Powered by Blogger