Artikel Panas Dan Sensasi

News Update :

Beautiful Malaysia - Sabah

Topik Seks - Khas Untuk Lelaki

Topik Seks - Khas Untuk Wanita

Artikel Berkaitan

Himpunan "Blackout" Sabah : Penyokong Pembangkang "Budu"???

Penulis : Tukang Carut on Thursday, 9 May 2013 | 13:41

Thursday, 9 May 2013

PENYOKONG pembangkang di Sabah ini memang 'budu'. Pasal 'blackout' pun mereka nak bising??? Blackout di kawasan P.188 Silam dan N.51 Kunak telah menafikan kemenangan parti pembangkang dalam PRU-13 yang lepas???Hahaha.......

Disebabkan 'kebuduan'' merika itulah maka merika sanggup akan membuat perhimpunan "blackout' pada 10 Mei 2013, Jumaat ini di Pejabat SPR Kota Kinabalu. Apa tujuan tu ging? SPR kasi 'blackout' lampu??? SPR tipu??? Hahaha....kasian batul kamurang ini jadi alat kebodohan pimpinan Anwar Ibrahim.

Mari kita lihat dakwaan pembangkang berkaitan dengan 'blackout' yang berlaku di Sabah ini sehingga menyebabkan "parti pembangkang kalah" di Sabah ini....mengikut dakwaan merika.


Maklumat di atas adalah antara senarai tempat 'blackout' yang mengundang ketidakpuasan penyokong pembangkang khasnya PKR termasuk P.188 Silam dan N.51 Kunak, Sabah.


Keputusan PRU-13 bagi Kerusi P.188 Silam

8.47 pm : P.188 Silam Blackout

- Apa bentuk penipuan yang dilakukan oleh SPR/BN semasa blackout di P.188 Silam ketika itu
  ging??? Tambah kertas undi sebanyak 13,387??? Ubah pengiraan??? Mana wakil parti?? Buta
  kah??? Hihihi......

- Perbezaan undi antara PKR 9671 dan  BN 23,058.....selisih angka kemenangan BN terlampau
  kecil??? Kalau lah selisih kemenangan calon BN sekitar 1000 undi ke bawah, bolehlah kamurang
  bising ging....ini 'jauh panggang dari api'.




Keputusan PRU-13 Bagi Kerusi N.51 Kunak.

9.27 pm : N.51 Kunak 'blackout'

- PKR pun bising pasal 'blackout' di N.51 Kunak ini??? Seluruh kawasan di Kunak 'blackout' kah
  pada masa tersebut???

- Pengiraan undi di N.51 Kunak bagi kerusi parlimen berlaku penipuan??? Logik ka ging....bila mana
  majoriti undi bagi kerusi parlimen adalah sebanyak 13,387. Apa bentuk penipuan yang dilakukan
  oleh SPR sehinggakan sempat menambah kertas undi sebanyak 13,387???....atau menipu kiraan???

- Semasa 'blackout' SPR/BN sempat menambah kertas undi BN ke dalam tong SPR bagi kerusi
   N.51 Kunak sebanyak lima ribu??? Logik ka??? Mana pigi ejen/wakil parti pembangkang yang
   sepatutnya berada di sana??? Buta kah mereka itu? Haha....

- Tiada pun calon PKR bertanding dalam kerusi N.51 Kunak. Penyokong PKR bising pulak???

- Apa pulak asas calon parti BEBAS dan STAR mahu bising protes pasal 'blackout
  pulak???.....Sokongan pengundi terhadap mereka pun tidak ramai.

- Sepatutnya calon parti BEBAS yang bising kenapa 'blackout' berlaku bukan PKR.....itupun jika
  selisih angka kemenangan calon BN di bawah 1000 undi....baru logik ging.

- Parti PAS tidak akan diterima di Sabah....buat apa nak lakukan penipuan kertas undi PAS???

Hahaha..........!!!!

comments (27) | | Read More...

Himpunan "Black Out" Tidak Akan Pengaruhi Keputusan SPR

SEBARANG bantahan terbuka atau perhimpunan tidak mampu mengubah keputusan pilihan raya umum atau mengakibatkan ia diadakan semula, kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

Beliau berkata sebaliknya calon atau mereka yang tidak berpuas hati dengan keputusan pilihan raya umum ke-13 (PRU13) boleh memohon semakan supaya pilihan raya diadakan semula dengan mengemukakan petisyen selepas pewartaan keputusan oleh SPR, mengikut undang-undang.

"Selepas diwartakan dalam tempoh 21, mereka boleh buat petisyen, itu yang betul dan kalau bukti-bukti itu jelas serta lengkap dan pihak hakim mengakui wujudnya perlakuan rasuah, penipuan atau menyalahi undang-undang, maka mungkin Hakim Mahkamah Tinggi berkenaan akan memutuskan bahawa keputusan pilihan rayaitu tidak sah.

"Dengan itu barulah boleh diadakan pilihan raya semula, tetapi jika dibuat perjumpaan atau perhimpunan seperti Rabu malam, yang saya pun tak tahu apa maksud dia, sebenarnya tidak akan mengubah apa-apa yang boleh mengakibatkan pilihan raya diadakan semula," katanya selepas ditemu ramah Radio24 di Wisma Bernama pada Rabu.

Abdul Aziz berkata demikian ketika diminta mengulas perhimpunan haram pembangkang di Stadium Kelana Jaya, yang kononnya diadakan bagi menyatakan rasa tidak puas hati berhubung keputusan PRU13 Ahad lepas.

Di sebalik pelbagai tuduhan seperti isu dakwat kekal, pengundi hantu, orang asing diguna sebagai pengundi dan bekalan elektrik terputus, Abdul Aziz berkata beliau yakin PRU13 berlangsung secara bersih serta teratur, dan SPR sama sekali tidak terbabit membantu mana-mana pihak memenangi pengundian.

"Saya ingin nyatakan bahawa pilihan raya yang diadakan adalah begitu saksama, yang menang bukan sebab ditolong SPR, dan yang kalah bukan kerana tidak dibantu SPR, yang menentukan kalah menang di Malaysia ialah pengundi berdaftar yang mengundi," katanya.

Berdasarkan rekod, jumlah tertinggi petisyen berhubung keputusan PRU yang diterima SPR ialah pada 1999 iaitu 40 diikuti lebih 30 petisyen pada 2004.

Jumlah petisyen menurun kepada 26 pada 2008, walaupun ketika itu berlaku tsunami politik yang tidak berpihak kepada Barisan Nasional. -BERNAMA
comments (1) | | Read More...

Kunjungan Ke Beaufort "Signal" Kekalahan Mat Sabu Dan Lajim Ukin

Penulis : Tukang Carut on Wednesday, 8 May 2013 | 12:45

Wednesday, 8 May 2013

KUNJUNGAN Mat Sabu ke Beaufort pada 7 April 2013 yang lepas yang bertujuan untuk membantu Lajim Ukin memberi kemenangan besar kepada PKR sebenarnya bukanlah perkara yang boleh dibanggakan TETAPI sebenarnya ia adalah berupa "SIGNAL" kepada kekalahan Mat Sabu dan Lajim Ukin dalam PRU-13.

Ramai orang tidak mengetahui bahawa Mat Sabu akan membawa 'bala' kepada calon-calon PKR yang bertanding dalam PRU-13. Bukti yang jelas dapat dilihat apabila 'ilmu' Mat Sabu tidak dapat menembusi Parlimen Beaufort dan akhirnya 'ilmu' pendinding dari Beaufort di bawanya balik ke parlimen Pendang, Kedah.

Hahaha....macam cerita komik la pulak. Tapi itulah hakikatnya. Kena terimalah kenyataan ye!!!!


comments (2) | | Read More...

Kalau Sudah Kalah Bilang SPR Yang Tipu...Padahal Ejen Setiap Parti Nampak

KALAU sudah kalah, macam-macam perkara yang cuba ditimbulkan oleh penyokong parti pembangkang ini dengan menuduh bahawa SPR adalah menipu, tidak betul dan macam-macam lagi tuduhan yang negatif. Budu punya orang!!!! Hahaha....

Dalam pusat mengundi, wakil-wakil/ejen dari setiap parti yang bertanding dibenarkan untuk masuk bagi menyaksikan proses mengundi. Jika prosesnya tidak betul maka ejen akan membuat bantahan.

Bukan setakat itu sahaja, di setiap pusat mengundi, ia akan diketuai oleh KETUA TEMPAT MENGUNDI (KTM). Dan sebagai KTM, tidak semua daripada mereka adalah pro-kerajaan TETAPI terdapat juga pro-pembangkang. Maka, sebagai KTM pro-pembangkang, mereka juga tahu setiap perjalanan dan proses mengundi.

Untuk mengetahui macam mana proses pengundian berlaku, berikut adalah pengalaman ejen-ejen yang terlibat semasa PRU-13 yang lepas :


Assalamualaikum.Terima kasih kepada Saudara Hilmi Samad diatas komentar sebagai seorang Counting Agent(CA).Di sini adalah komen saya terhadap apa yang dikatakan sebagai isu SPR tidak telus/undi hilang/kotak undi baru/undi tidak rahsia.Ya,mmg pnjg tulisan sy.Tetapi kalau nak tahu,sila baca.
Saya ditugaskan sebagai Ketua Tempat Mengundi (KTM) dan Ketua Pengiraan Undi (Presiding Officer) untuk PRU13 kali ini.Untuk pengetahuan semua,setiap Kertas Undi telah diseal/dimeteraikan dengan pelekat keselamatan didalam peti undi sehari sebelum pengundian (4.5.13) di bilik gerakan dihadapan pegawai2 polis. Seawal jam 5 pagi saya bersama KTM lain dah terpacak dihadapan Pusat Bilik Gerakan untuk mengambil peti2 undi.Selepas mengesahkan pengambilan peti undi kami diescort pula dengan anggota Polis di DALAM kereta dan diminta berKONVOI bersama-sama ke Tempat Mengundi(TM).
Segala poster peringatan arahan pelekat pandu arah ditampal dibantu oleh Kerani Pengundian (KP).Setibanya Ejen Tempat Mengundi (ETM) jam 7.40 pagi.Saya telah membuka/unsealed peti undi dihadapan ejen dan semua nombor2 siri dicatatkan didalam Borang 13 dan diserahkan kepada ETM. Kemudian peti Undi dimeterai dengan Pelekat Keselamatan dan ditandatangani oleh ETM sendiri.
Isu undi bukan rahsia? Saya masih tidak faham kenapa ada yang menyatakan UNDI TIDAK RAHSIA kerana adanya NO. SIRI. Untuk makluman, No. Siri pada Kertas undi tersebut TIDAK SAMA dengan no siri yang tercatat di web SPR/no semakan SPR. No Siri itu hanyalah no yang tercatat di dalam Buku Daftar Pengundi sahaja berdasarkan saluran dan langsung tak sama pada kertas undi.Tiada kewajaran kami tahu apa yang anda PANGKAH apa selama ini dan undi anda masih rahsia :D
Setiap jam saya merekodkan bilangan pengundi dan diminta melaporkan bilangan supaya ia sama dengan jumlah kertas undi didalam Peti Undi.Sehingga jam 5 petang semasa Pusat Pengundian ditutup, Ejen yang sama telah melihat keadaan dimana mulut Tong Undi tersebut ditutup dan dimeterai.Bayangkan Peti Undi tersebut tidak SATU SAAT pun ditinggalkan oleh mana-mana Ejen Parti hingga saat SOLAT pun mereka sanggup korbankan (Wallahua’lam,jama’ mungkin?) kerana menjulang tinggi kelangit hal duniawi ini.
Kemudian Borang 13 (Final) disediakan sebagai bukti bilangan jumlah kertas undi yang dikeluarkan dan bilangan yang sepatutnya berada didalam Peti Undi.Seterusnya diserahkan kepada Ejen. Baki kertas undi/tidak digunakan sekali lagi dimeterai oleh Ejen dan diletakkan didalam Sampul 1.so, dah meterai oleh ejen,kami nak buka balik?
Isu pengiraan undi/blackout? Kemudian, tepat jam 5pm Ejen Mengundi (Polling agent) bertukar tangan kepada Ejen Mengira (Counting Agent).Untuk makluman, pengiraan undi dilakukan di TEMPAT MENGUNDI tanpa dibenarkan Peti Undi dibawa ketempat lain melainkan kes-kes tertentu (luar Bandar/hutan) tetapi masih ejen akan ikut sama dan Borang 13 yg tercatat No Siri kekal ditangan Ejen.
Prosedur pertama ialah setiap kertas undi dituang dan dikira satu-persatu dihadapan ejen supaya bilangan sama dengan Borang 13. Jika ada Kertas undi terlebih, Jadual 3 boleh digunakan oleh Ejen Pengundian untuk bantahan.Undi dikira dan sudah pasti terdapat pertikaian antara Ejen-Ejen sehingga melewatkan pengiraan undi.Korang nak gaduh-gaduh la,bertumbuk caci mencaci biasala tuh.Tetapi disini kuasa KTM diperlukan dan ia muktamad untuk menentukan undi ragu.Ya.Saya kurang bersetuju dengan arahan oleh SPR bahawa calitan dilakukan sebelum pengundi menandakan kertas undi.Di saluran saya sendiri terdapatnya situasi calitan terkena kertas undi. Tetapi saya membuat keputusan,selagi kesan dakwat tidak mencacatkan Kertas Undi dengan kuasa yang diberikan, saya menerima kertas undi tersebut.Ini soal teknikal.
Selesai pengiraan undi BORANG 14 disediakan dengan jumlah bilangan undi/keputusan.Ejen akan mendapat sesalinan dan juga disahkan.Sesalinan dimasukkan kedalam Sampul 7 dan sekali lagi dimeterai oleh Ejen untuk diberikan kepada Pusat Penjumlahan Undi.Tidak mungkin keputusan dapat diubah sedangkan Ejen mempunyai salinan pendua. Kertas Undi dimasukkan kedalam Sampul 6 dan dimeterai Ejen lagi. Sampul 1(baki kertas undi) dan Sampul 6(kertas undi yg dikira) di masukkan kedalam Peti Undi dan dimeterai untuk kali terakhir untuk dibawa ke Pusat Penjumlahan.Bagaimana kesemua PEMETERAIAN DIBUAT? Tanya Ejen sendiri.kan korg kononnye nak tau sgt kan.bukan mudah,kena ikat itu ini,tampal pelekat security,ikat seal SPR lagi.Ingat senang?
Isu Peti Undi Tambahan? Untuk ke Pusat Penjumlahan undi,kami diescort sekali lagi oleh Polis dan tidak diberi peluang untuk mengisi minyak/dipintas oleh mana-mana kereta sehinggalah sampai ke Pusat Penjumlahan. Sepanjang jalan dikiri kanan para penyokong fanatik tegar menendang2 kereta,mengetuk cermin,melontar botol air,menjerit SPR barua,macai,penipu besar,pembohong dan lain-lain lagi.Ikutkan hati nak dilanggar je.nasib anggota polis menenangkan saya.
Selepas selesai penyerahan Peti Undi dan BORANG 14 jumlah akan dipaparkan di layar projector dan para Ejen boleh melihat jumlah sama atau tidak sepertimana keputusan pengiraan di Tempat Pengundian. So, di mana berlaku Peti undi yg tiba2 datang sedangkan jumlah pada Borang 14 telah dipaparkan?masa bila saya nak kira kertas undi baru sedangkan semua Kerani Pengundian dah balik?
Bayangkan sehari sebelum pengundian kami diminta mengira peralatan,menyusun atur meja,memastikan aliran keluar masuk pengundi sehingga bekerja lewat malam dan kemudiaannya dihari pengundian bangun seawal 4.30 pagi sehingga proses pengundian selesai dan berada di Pusat Penjumlahan sekiranya ada bantahan dari Ejen sehingga jam 2-3 pagi esoknya.Itu belum dikira taklimat/kursus/seminar yang kami terPAKSA hadiri.Sudahlah penat dari awal pagi ke tengah malam, balik rumah buka fb kena provok pula kata kami kerja tak bersih..fahamilah perasaan kami…bayaran kami TIDAK LANGSUNG setimpal dengan apa yang kami lakukan.Saya sendiri kakitangan swasta dengan jawatan Profesional dengan gaji berkali2 ganda. Namun, saya ikhlas melakukan demi memastikan prinsip Demokrasi sentiasa menjadi tunjang Negara.
Ini kali kedua saya menjadi Petugas SPR dan memang banyak penambahbaikan telah dan boleh dilakukan(terutama masa calitan dakwat)Kalau ada isu Blackout, buat laporan polis,selidik betul2 kebenarannya.Jangan percaya bulat2.Jangan hanya berani bercakap dilaman sosial tanpa memahami SOP gerak kerja kami. Lihat dan rasai bagaimana tugasan kami.Kami petugas SPR bukanlah macai/barua/anjing/kuda/lembu mana2 parti. Kalau anda yang menyatakan SPR tidak telus, saya CABAR anda jadi petugas SPR untuk PRU akan datang! Wallahualam – Aizat Rahim

: sumber
comments (1) | | Read More...

Hanya Jeffery Sedikit Mencabar...Selebihnya Peluang Parti STAR Hancur

Penulis : Tukang Carut on Wednesday, 1 May 2013 | 11:02

Wednesday, 1 May 2013

MENJELANG Hari Mengundi pada 5 Mei 2013 ini, nampaknya peluang parti STAR Sabah bagi merebut sebarang kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) adalah sangat tipis sekali. Berdasarkan analisis, hanya kerusi N. 33 - BINGKOR yang diwakili oleh GAPARI BIN KATINGAN @ GEOFFREY KITINGAN sahaja yang nampak sedikit memberikan cabaran kepada parti lawan.

Analisis berkaitan dengan senario tersebut adalah berdasarkan perkara-perkara berikut :

1. Kekuatan parti BN dan calon di DUN berkenaan adalah lebih kuat.
2. Parti STAR dibayangi oleh parti pembangkang lain terutamanya PKR.
3. Sokongan terhadap parti STAR hanya bertumpu kepada kawasan tertentu sahaja dalam Daerah Mengundi berkenaan iaitu tidak semua lokaliti/kampung.
4. Sumber kewangan bagi membiayai aktiviti parti STAR terhad.
5. Markas parti STAR adalah sangat sedikit dan hanya terdapat di kawasan terpilih sahaja.
6. Bilangan aktiviti dan ceramah parti STAR bagi merayu undi adalah sangat sedikit.
7. Bilangan yang hadir dalam sesuatu aktiviti/ceramah adalah tidak ramai dan hanya dikalangan penganjur sahaja.
8. Calon-calon parti STAR tidak popular dan keupayaan mereka masih diragui.
9. Bilangan penyokong yang hadir semasa hari penamaan calon sangat sedikit dan ia memberikan kesimpulan bahawa penyokong parti STAR tidak ramai.
10. Agenda dan Manifesto parti STAR tidak diterima oleh pengundi dan dibayangi oleh Manifesto BN dan PKR.


Secara kesimpulannya, perkara utama yang menunjukkan bahawa parti STAR tidak mempunyai kekuatan ialah :
(i) BILANGAN PENYOKONG
(iii) KEDUDUKAN KEWANGAN

Apapun parti STAR.....selamat mencuba nasib. Kalah sudah TATAP dalam tangan. Hihihi...

Berikut adalah senarai calon parti STAR yang bertanding dalam kerusi DUN PRU-13 ini :


P. 167 - KUDAT

N. 01 - BANGGI DATU MOHD ARIFIN BIN DATU ABDUL SALAM STAR

N. 02 - TANJONG KAPOR HENDIRI @ HENDRY BIN MINAR STAR

N. 03 - PITAS MAKLIN BIN MASIAU STAR
P. 168 - KOTA MARUDU

N. 04 - MATUNGGONG MARUNSAI BIN DAWAI STAR

N. 05 - TANDEK JEBON JANAUN STAR
P. 169 - KOTA BELUD

N. 06 - TEMPASUK SUWAH BIN BULEH @ BULLEH STAR

N. 07 - KADAMAIAN RUBBIN BIN GURIBAH STAR

N. 08 - USUKAN BAKHRUDDIN BIN ISMAIL STAR
P. 170 - TUARAN

N. 09 - TAMPARULI LINGGU @ EDWARD BIN BUKUT STAR

N. 10 - SULAMAN DAVID BIN OROK STAR

N. 11 - KIULU TERENCE SINTI STAR
P. 171 - SEPANGGAR

N. 12 - KARAMBUNAI


N. 13 - INANAM

P. 172 - KOTA KINABALU

N. 14 - LIKAS HO CHEONG TSHUN STAR

N. 15 - API-API FELIX CHONG KAT FAH STAR

N. 16 - LUYANG JAFERY BIN JOMION STAR
P. 173 - PUTATAN

N. 17 - TANJONG ARU SALLEH BIN TIASI @ TIASEH STAR

N. 18 - PETAGAS AWANG AHMAD SAH STAR
P. 174 - PENAMPANG

N. 19 - KAPAYAN


N. 20 - MOYOG BERNARD LAWRENCE SOLIBUN STAR
P. 175 - PAPAR

N. 21 - KAWANG AKOP BIN DAMSAH @ YAKUP BIN DAMSAH STAR

N. 22 - PANTAI MANIS BAHARUDIN @ BAHARUDDIN BIN NAYAN STAR
P. 176 - KIMANIS

N. 23 - BONGAWAN ASSIM @ HASSIM BIN MATALI STAR

N. 24 - MEMBAKUT JAAPAR BIN AG GADOR STAR
P. 177 - BEAUFORT

N. 25 - KLIAS ALIAPA BIN OSMAN STAR

N. 26 - KUALA PENYU INING BIN SINTEN @ ALEXANDER SINTIN STAR
P. 178 - SIPITANG

N. 27 - LUMADAN MOHD JAAFAR BIN IBRAHIM STAR

N. 28 - SINDUMIN SEMION @ FRED SEMION BIN SAKAI STAR
P. 179 - RANAU

N. 29 - KUNDASANG JAIN SAUTING STAR

N. 30 - KARANAAN JALIBIN BIN PAIDI STAR

N. 31 - PAGINATAN PEDDERIN @ FEDDRIN BIN TULIANG @TULING STAR
P. 180 - KENINGAU

N. 32 - TAMBUNAN NESTOR BIN JOANNES STAR

N. 33 - BINGKOR GAPARI BIN KATINGAN @ GEOFFREY KITINGAN STAR

N. 34 - LIAWAN NICHOLAS JAMES GUNTOBON STAR
P. 181 - TENOM

N. 35 - MELALAP KONG FUI SENG STAR

N. 36 - KEMABONG TAY JIN KIONG @ ALFRED STAR
P. 182 - PENSIANGAN

N. 37 - SOOK KUSTIN BIN LADI STAR

N. 38 - NABAWAN GEORGE ERAM @ GEORGE IRAM STAR
P. 183 - BELURAN

N. 39 - SUGUT MASIAWAN KUNCHING STAR

N. 40 - LABUK PINUS BIN GONDILI STAR
P. 184 - LIBARAN

N. 41 - GUM-GUM HASSAN BIN HAMI @ HAMID STAR

N. 42 - SUNGAI SIBUGA MOHD ROSLAN BIN YUSSOF STAR
P. 185 - BATU SAPI

N. 43 - SEKONG AHMAD BIN IBRAHIM STAR

N. 44 - KARAMUNTING

P. 186 - SANDAKAN

N. 45 - ELOPURA


N. 46 - TANJONG PAPAT

P. 187 - KINABATANGAN

N. 47 - KUAMUT EDWARD PODOK STAR

N. 48 - SUKAU JUHORI BIN PARITAI STAR
P. 188 - SILAM

N. 49 - TUNGKU JOHAN BIN NUL STAR

N. 50 - LAHAD DATU ARIFFIN BIN HAMID @ ALFA HAMID STAR

N. 51 - KUNAK VALENTINE @ RENGERS SEBASTIAN STAR
P. 189 - SEMPORNA

N. 52 - SULABAYAN


N. 53 - SENALLANG


N. 54 - BUGAYA

P. 190 - TAWAU

N. 55 - BALUNG


N. 56 - APAS CHOK YIT MIN STAR

N. 57 - SRI TANJONG OLIVIA CHONG OI YUN STAR
P. 191 - KALABAKAN

N. 58 - MEROTAI


N. 59 - TANJONG BATU


N. 60 - SEBATIK MOHAMMAD JEFFRY BIN ROSMAN STAR
 
comments (5) | | Read More...

Parti SAPP Pergunakan Pemegang Passport Untuk Berkempen???..... "Pembuyuk"!!!

Penulis : Tukang Carut on Friday, 26 April 2013 | 14:32

Friday, 26 April 2013

"PEMBUYUK.....PEMBUYUK" punya parti SAPP Sabah ni. Mereka bising memperjuangkan supaya tiada aktiviti PTI di Sabah ini dan mendesak kerajaan untuk menghapuskannya TETAPI terbongkar pula cerita bahawa SAPP menggunakan bukan warganegara/pemegang passport untuk berkempen di Lahad Datu.

Menurut sumber, aktiviti parti SAPP tersebut dapat dikesan apabila beberapa markas SAPP di sana "mengimport" tenaga luar.

Bukan setakat itu sahaja, jentera SAPP yang berkempen dari rumah ke rumah di sekitar bandar Lahad Datu juga merupakan bukan pengundi iaitu pemegang passport. Mereka juga dikatakan adalah orang yang sama di"pergunakan" oleh SAPP semasa penamaan calon pada 20 April lepas.

Tapi apa yang paling teruk lagi berkaitan dengan parti SAPP ini ialah markas mereka beroperasi menggunakan "KOMPUTER 1MALAYSIA" seperti dalam gambar di atas. Gilaaaaa SAPP ni....!!!!

Cakap jak lebih tetapi tidak serupa bikin. Apa punya Yong Teck Lee!!!!!  
comments (2) | | Read More...

Pergolakan Dalaman PKR Sabah Semakin Kronik


MENJELANG Hari Mengundi pada 5 April ini, pergolakan dalaman PKR Sabah semakin kronik dan sukar untuk dibendung. Lembaran pergolakan cerita tersebut bermula apabila nama Ansari Ansari Abdullah, Ketua Cabang PKR Tuaran tidak disenaraikan sebagai calon mana-mana kerusi.

Keadaan tersebut seterusnya telah merebak umpama virus  di beberapa cabang PKR seluruh Sabah apabila Ramlee Ukin, adik kepada Datuk Lajim Ukin Ketua Cabang PKR P.177 Beaufort mengisytiharkan keluar parti pada 23 April lepas.

Pergolakan terkini PKR adalah pada 25 April melibatkan beberapa orang Ketua Cabang PKR iaitu :
(i) Mazhry Nasir - - Ketua Cabang PKR Sandakan
(ii) Saidil Simoi - Ketua Cabang PKR Kota Belud
(iii) Irianshah Yunus - Ketua Cabang PKR Kalabakan
(iv) Abdul Zainal Atin - Ketua Cabang PKR Putatan
(v) Zainuddin Hassan - Timb. Ketua Cabang PKR Batu Sapi

Berdasarkan pengakuan yang dibuat oleh mereka, PKR telah dikenalpasti gagal untuk menghormati perjanjian/perundingan berkaitan dengan kuasa autonomi ke atas negeri Sabah apabila kesemua keputusan parti yang melibatkan negeri Sabah diputuskan di Semenanjung. Keadaan ini telah menyebabkan mereka keluar parti dan menyertai UMNO.

Buktinya ialah apabila borang keahlian mereka untuk memasuki UMNO telah diserahkan kepada Setiausaha UMNO Negeri Sabah, Datuk Yahya Hussein pada 24 April.

Tindakan Ketua Cabang PKR di Parlimen berkenaan sudah semestinya memberikan tamparan hebat kepada kepimpinan PKR Sabah. Ia secara keseluruhannya telah mengubah persepsi penyokong PKR yang selama ini menyokong penuh perjuangan PKR.
 
Tinjauan rambang di Parlimen Tuaran pada jam 6.30 petang kelmarin 25 April umpamanya, kebanyakan penyokong PKR memang setia menyokong perjuangan PKR pada peringkat awalnya tetapi memandangkan konflik tidak dapat diselesaikan sepenuhnya, mereka telah berubah pendirian.

Umpamanya adalah penyokong "tegar" Ansari Abdullah yang sekarang ini ada yang sudah melompat keluar daripada parti PKR. Cuma pada masa sekarang, Ansari Abdullah sahaja yang belum mengorat langkahnya untuk "reveal" pendirian sebenarnya. Tetapi Ansari telah secara rahsia telah membuat 'gerakan bawah tanah' terhadap PKR.

Sementara itu pula, tinjauan lanjutan juga di Parlimen Putatan sekitar jam 9.00 malam tadi, 25 April semasa ceramah pembangkang yang dibuat di perkarangan rumah En. Mattia Samat, Kg. Ketiau Putatan. Penulis sengaja secara "in-direct"  telah bertanya kepada mereka yang hadir berkaitan dengan tindakan Abdul Zainal Atin - Ketua Cabang PKR Putatan keluar parti. Menurut mereka, jika Ketua Cabang sudah keluar, mereka juga akan turut goyah tambahan pula dengan kekuatan yang dimiliki oleh Datuk Yayha Hussein.

Tambah mereka lagi, disebabkan pergolakan yang tiada kesudahannya itu, keyakinan mereka boleh hilang terhadap PKR.

INI KALILAH!!!!



comments (1) | | Read More...

Panas : Lajim Kana "TAMPAR" Oleh Adiknya Sendiri

Penulis : Tukang Carut on Thursday, 25 April 2013 | 13:59

Thursday, 25 April 2013

DATUK LAJIM UKIN, calon PKR bagi P.177 Beaufort dan N.25 Klias sedang menghadapi dilema pada masa sekarang ini apabila beliau kena "tampar" oleh adiknya sendiri iaitu Ramlee Ukin.

Ramlee Ukin yang juga Ketua Cabang PKR P.177 Beaufort memberikan "tamparan" kepada abangnya itu kerana berlaku perselisihan faham antara mereka berdua.

Menurut sumber maklumat yang diperolehi, Ramlee Ukin tidak berpuas hati terhadap Lajim Ukin berdasarkan beberapa perkara berikut iaitu :

(i) Tidak sehaluan dengan perjuangan politik Lajim yang lebih extremist
(ii) Isu calon bertanding yang mana kerusi DUN dan Parlimen dimonopoli oleh Lajim
(iii) Ramlee kecewa tidak dicalonkan bertanding sedangkan beliau sudah lama berjuang dengan PKR
(iv) Ramlee sudah tidak percaya dengan kepimpinan PKR pusat yang bersikap "pilih bulu"

Kesan daripada krisis peribadi dan perjuangan parti tersebut, Ramlee Ukin telah mengisytiharkan keluar daripada PKR bersama-sama dengan 200 orang penyokongnya. Pengumuman rasmi tersebut telah dibuat pada 23 April yang lepas di hadapan PM semasa lawatan PM ke daerah Kuala Penyu. Keadaan ini telah memberikan "tamparan" yang hebat kepada Lajim apabila perjuangannya telah bergolak ditengah jalan.

Sehingga ke hari ini, hasil maklumat yang diperolehi menyatakan bahawa penyokong-penyokong PKR yang lain telah sedikit demi sedikit makin bertambah beralih arah daripada PKR. 

Menurut seorang lagi adik kepada Lajim  Ukin iaitu Abdullah Ukin, perjuangan abangnya itu adalah lebih kepada perjuangan peribadi kerana gilakan kuasa untuk menjadi Ketua Menteri Sabah. Pakatan Lajim dengan Anwar sebelum keluar daripada BN suatu ketika dahulu adalah bukti yang paling jelas bahawa abangnya itu adalah mengikut telunjuk Anwar menurutnya lagi.

Dalam pertemuan sulit antara Lajim dan Anwar, Abdullah sendiri menjelaskan bahawa beliau mengetahui perancangan mereka itu dan dalam masa yang sama terpengaruh seketika. Walau bagaimanapun, beliau sedar bahawa perancangan tersebut adalah untuk merosakkan parti dan kejayaannya adalah belum pasti.

Menurut seorang lagi orang kuat Lajim iaitu Datuk Idris Ali yang sebelum ini sudah dijanjikan oleh Lajim untuk menjadi calon DUN Lumadan menyatakan bahawa pendiriannya sudah bertukar apabila melihat perancangan Lajim yang kelam kabut itu. Tambah Datuk Idris Ali lagi, beliau sudah membelanjakan banyak duit sehingga ratusan ribu untuk menampung dan membantu Lajim berkempen. Walau bagaimanapun, sifat Lajim sudah bertukar dan lebih mementingkan perjuangan peribadi. 

Berikutan daripada senario tersebut, pendirian pengundi terutamanya penyokong PKR di kawasan Parlimen berkenaan ada yang sudah berhati-hati dengan apa yang berlaku. Bagi mereka, pendirian tersebut boleh berubah bila-bila masa sahaja jika PKR tidak mempunyai peluang untuk menang.

P/S : Patut la buah limau di daerah Beaufort tu tidak masak-masak sebab marah sama Lajim

comments (2) | | Read More...

Penyokong Pembangkang Di Tenom "Berlarian" Kecut Melihat Sokongan Terhadap PM

Penulis : Tukang Carut on Wednesday, 24 April 2013 | 15:23

Wednesday, 24 April 2013


PENYOKONG parti pembangkang di Tenom seolah-olah tidak bermaya melihat tekanan yang mereka hadapi seolah-olah "kecut" dan "berlarian" ingin meninggalkan parti apabila melihat sokongan yang diberikan kepada Dato Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri dan BN amat dasyat.

Senario ini dilihat apabila "parti bilis" seperti SAPP dan STAR termasuk PKR dilihat tidak dapat menyaingi kekuatan BN daripada segi sokongan. Walaupun parti SAPP, STAR dan PKR mendakwa bahawa penyokong mereka ramai di Parlimen Tenom, tetapi hakikat sebenarnya adalah tidak. Dakwaan tersebut sebenarnya hanya menjurus kepada beberapa kampung yang menjadi pusat tumpuan mereka sahaja tetapi kampung-kampung lain tidak menerima kehadiran parti berkenaan.

Naaaaa....inilah yang dinamakan "kecut"......tingu punya tingu, mimang nda ramai bha penyokong parti pembangkang di Tenom tu. Dalam setiap aktiviti parti pembangkang, mereka selalu utarakan bahawa sambutan terhadap parti adalah amat memberangsangkan. Lihat sajalah semasa hari penamaan calon pada 20 April yang lepas itu. Nda berapa ramai sebenarnya penyokong tu......itu sebenarnya adalah psikologi parti bahawa sokongan tidak kuat.


Kedatangan PM yang ditunggu oleh masyarakat Tenom yang mula datang sejak dari 6.30 pagi ditelah mula sambut meriah oleh mereka. Khemah yang disediakan penuh dengan orang ramai yang dianggarkan seramai  9 ribu orang menyatakan sokongan mereka terhadap PM tidak berbelah bagi termasuk dengan memakai baju "Gelombang Biru".

Dalam ucapannya, PM menyatakan bahawa kerajaan persekutuan sentiasa memberikan perhatian terhadap Sabah termasuk mengimbangi pembangunan antara Sabah dan Semenanjung. Beliau juga menegaskan bahawa kerajaan sentiasa menyokong penuh pemberian tanah oleh kerajaan negeri kepada rakyat

P/S : TATAP BN......NDA DA PELUANG PEMBANGKANG MAU KASI RAMPAS KERUSI DUN ATAUPUN PARLIMEN DI TENOM TU.


comments (2) | | Read More...

DAP/PKR Jadikan Ahli Parti Di Tenom Sebagai "Hamba" Dapatkan Sokongan



GARA-GARA tidak mendapat sokongan yang padu daripada pengundi dan masyarakat di Tenom, parti DAP/PKR telah menjadikan ahli-ahli mereka yang kebanyakannya orang Tenom sebagai "HAMBA" untuk mendapatkan sokongan rakyat. Waduhhhh.....melampau juga????

Rombongan mereka sekitar dalam 50 orang itu telah dikerahkan untuk berlegar-legar di kawasan pekan Tenom sempena lawatan Dato Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri ke Tenom pagi tadi, 24 April 2013.

Taktik yang digunakan oleh DAP/PKR itu adalah jalan pintas untuk berjumpa dengan pengundi tanpa perlu bersusah-payah mengeluarkan kewangan. Kehadiran masyarakat dari seluruh pelusuk daerah Tenom ketika itu yang ingin menemui PM dipergunakan dengan licik oleh DAP/PKR tanpa menyedari bahawa mereka telah diekori. Sempat lagi mereka itu kasi promosi kapada kami. Hahaha.....naaaa....kadapatan suda kamurang tu.

Melalui taktik yang digunakan itu, saya....hihihi...."MR. TJ" sampat di kasi kempen lagi oleh mereka. Sia make 'donno' ja la padahal dalam hati sia ketawakan mereka. Cakap pun tidak pandai, macam mana mahu berkempen. Fakta tidak ada, merapu, kutuk kerajaan padahal anak-anak mereka menerima bantuan daripada kerajaan.....malah hantam jak suru pengundi supaya sokong DAP/STAR. Hahaha....kesian mereka tu.

Tinjauan "Mr. TJ" dengan menemui semula beberapa orang masyarakat yang di kasi kempen oleh mereka sebelumnya.....kebanyakan mereka 'kabur-kaabur' dan tidak faham penerangan oleh DAP/PKR itu. Menurut mereka lagi bahawa kedatangan mereka ke pekan Tenom adalah untuk memberikan sokongan kepada kerajaan dan dan kedatangan PM.

Apa yang melucukan juga ialah apabila 3 orang yang "MR. TJ" temui itu adalah kebetulan penyokong PKR. Sempatlah "MR. TJ" risik-risik pendapat mereka tu berkaitan dengan PKR dan BN. Menurut mereka,...."kami ni mana-mana saja, memang kami sokong PKR tapi kadang kala kami tidak yakin dengan PKR kerana susah mau cakap la. Tingu la nanti."

Menyentuh berkaitan peluang calon bagi kerusi P.181 Tenom iaitu MASDIN BIN TUMAS, pengundi ketika ditanya ada yang tidak mengenali beliau dan tidak yakin bahawa beliau boleh mencabar. "MR. TJ" juga sempat bertanya berkaitan peluang calon parti pembangkang lain iaitu HASMIN @ AZROY BIN ABDULLAH, parti STAR;  JAINEH BIN JUAYA @ JIMMY JAWATAH, parti SAPP; MUTANG @ SYLVESTER BIN DAWAT, parti KITA.....menurut mereka, macam rojak sudah muka-muka calon tu sampai tidak tahu siapa mahu pilih tetapi mereka yakin akan sokong parti yang sudah berjasa kepada rakyat.

Apa macam itu PKR/DAP???? Jangan jadikan ahli-ahli parti kamurang tu sebagai "Hamba" untuk memenuhi percaturan kamurang tu di peringkat pusat. Susah la kalau itu macam. Aiyaaaaa............



comments (1) | | Read More...

Pembangkang Di Kimanis "Kecut Palir" Melihat Kehadiran PM

Penulis : Tukang Carut on Tuesday, 23 April 2013 | 17:21

Tuesday, 23 April 2013

 

PENYOKONG parti pembangkang khasnya PKR di Parlimen Kimanis seakan-akan "KECUT" palir apabila melihat kehadiran Dato Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri ke kawasan mereka sebentar tadi, 23 April sejurus selepas lawatan PM ke Kuala Penyu.

Apa yang menambahkan lagi "kekecutan" tersebut ialah apabila kunjungan tersebut mendapat sambutan ramai penduduk di Parlimen berkenaan. Masyarakat di Kimanis dan Bongawan khasnya dari awal lagi berpusu-pusu datang untuk hadir ke majlis tersebut bagi menemui PM sejak awal lagi.

Kehadiran masyarakat di Kimanis yang dianggarkan seramai 7 ribu orang itu menyemarakkan lagi perjuangan BN di Parlimen Kimanis dan ia menandakan bahawa sokongan pengundi terhadap BN TATAP kuat.

Dalam ucapannya, PM sekali lagi menyatakan bahawa kerajaan persekutuan sentiasa memberikan perhatian sepenuhnya kepada negeri Sabah terutamanya dalam aspek pembangunan. Bukti yang terkini ialah melalui pembangunan dan projek minyak Petronas di Kimanis yang akan memberikan pulangan ekonomi yang tinggi kepada negeri Sabah. Projek tersebut dalam masa yang sama akan menyumbangkan lagi perolehan pendapatan melalui royalti minyak kepada negeri Sabah.

Di samping itu juga, sejak projek minyak Petronas di Kimanis dibangunkan, masyarakat Sabah telah mendapat manfaat yang tinggi melalui peluang pekerjaan dan seterusnya mengurangkan kadar pengangguran.

Tinjauan awal hasil daripada lawatan PM mendapati calon PKR iaitu Jaafar Ismail tidak mempunyai peluang yang cerah untuk memenangi kerusi P.176 Kimanis memandangkan beliau bukanlah seorang yang berpengaruh. Tambahan pula, Jaafar Ismail adalah seorang yang tidak berpendirian apabila melompat dari Parti SAPP yang telah mengundang kemarahan penyokong SAPP.

Bagi dua orang lagi calon pembangkang kerusi Parlimen iaitu Lusin Balangon, STAR dan Jamil William Core dari SAPP, peluang mereka juga amat tipis memandangkan sokongan terhadap mereka adalah rendah. Ini bermakna percaturan mereka adalah sia-sia sahaja dalam PRU-13 ini.

Bagi kerusi DUN N.23 Bonggawan terutamanya, kehadiran Tan Sri Ibrahim Menudin sebagai calon PKR tidak semestinya akan menjejaskan sokongan rakyat terhadap BN kerana masyarakat di Bongawan khasnya tahu siapa itu Tan Sri Ibrahim Menudin.

Apa yang boleh dikatakan lagi ialah palir mereka TATAP kecut dengan sokongan pengundi terhadap BN sekarang ini.












comments | | Read More...

Gelombang Biru Banjiri Pekan Kuala Penyu Sambut PM

SEMPENA lawatan Perdana Menteri, Dato Seri Najib Tun Razak ke Pekan Kuala Penyu Parlimen Beaufort hari ini 23 April, khemah penuh sesak dengan kehadiran orang ramai dan Gelombang Biru BN.

Kehadiran orang ramai yang dianggarkan sekitar 13 ribu orang itu menunjukkan bahawa rakyat TATAP sokong BN dan kepimpinan Perdana Menteri yang ada sekarang ini. Rakyat di Parlimen Beaufort terutamanya tentulah amat gembira kerana menerima kunjungan YAB PM Malaysia itu.

Dalam ucapannya, PM banyak menyentuh berkaitan dengan usaha kerajaan persekutuan yang sentiasa mengambil perhatian dengan masalah yang berlaku di negeri Sabah. Dalam masa yang sama, menurut PM daerah Kuala Penyu juga tidak ketinggalan menerima arus pembangunan semasa.

Umpamanya....Kulala Penyu mempunyai jambatan sepanjang 1.2km merentasi sungai si tompok yang merupakan jambatan terpanjang di negeri Sabah dengan kos RM60juta. Di samping itu juga, Kuala Penyu mempunyai balai prasarana lain seperti balai bomba, sekolah dan hospital yang besar termasuk prasarana lain bagi keperluan penduduk di sana.

Menurut Perdana Menteri lagi, dengan adanya pembukaan projek minyak Petronas di Kimanis akan melipatkan-gandakan lagi ekonomi di negeri Sabah termasuk memberi peluang pekerjaan yang tinggi kepada rakyat negeri Sabah.

Dengan adanya projek minyak Petronas tersebut, sebenarnya ia akan memberikan pulangan royalti minyak yang tinggi kepada negeri Sabah melalui agihan semula. Ini sebenarnya dapat menangkis dakwaan pembangkang bahawa Sabah mendapat royalti minyak yang sedikit sahaja.

Kunjungan PM ke DUN N.26 Kuala Penyu amnya dan Parlimen Beaufort khasnya memberikan impak yang tinggi sokongan rakyat kepada BN. Ini ditambah lagi konflik yang berlaku dalam parti pembangkang di Parlimen Beaufort yang melibatkan Datuk Lajim dan penyokongnya yang sudah beralih arah kepada BN.

TATAP BN!!!!
comments | | Read More...

Ansari Diperbodohkan Macam "Anjing"...Ditolak Ke Dalam "Najis" PKR

Penulis : Tukang Carut on Monday, 22 April 2013 | 16:39

Monday, 22 April 2013

ANSARI ABDULLAH seorang pemimpin PKR yang berpengaruh di Sabah telah diperbodohkan macam "anjing" oleh tuannya dan ditolak ke dalam "najis" seolah-olah beliau adalah pemimpin buangan PKR dan khidmatnya tidak diperlukan lagi.

Rentetan daripada keputusan penamaan calon pada 20 April yang lepas yang mana memperlihatkan namanya tidak dicalonkan untuk bertanding bagi mana-mana kerusi DUN atau Parlimen di Sabah, ini jelas memperlihatkan bahawa perjuangannya bersama PKR sudah diketepikan.

Walau diperlakukan sebegitu, niat Ansari untuk menunjukkan ketidakpuasan hatinya agak berbaloi apabila anaknya iaitu Erveana Ansari turut sama bertanding merebut kerusi P.170 Tuaran sebagai calon BEBAS. Tindakan Erveana Ansari tersebut bukan hanya mewakili niat ayahnya Ansari Abdullah tetapi juga mewakili niatnya sendiri termasuk penyokong setia Ansari Abdullah.
 
Erveana Ansari, seorang peguam yang juga Ketua Pemuda PKR (AMK) turut marah dengan senario tersebut dan bertanding dalam usaha untuk mengajar "tuannya" yang memperlakukan ayahnya seperti "anjing yang dibuang ke dalam najis"
Ansari pula tidak mau bertanding atas tiket calon BEBAS sebab mahu menjaga hati pengikut PKR yang lain dan persetujuan meletakkan anaknya sebagai calon adalah tindakan protes Ansari sendiri.

Sebagai pemimpin PKR yang disegani di kalangan penyokong PKR di Sabah, penyokong Ansari turut menyuarakan protes. Maka oleh sebab itulah ramai dikalangan penyokong setia Ansari terutamanya di N.10 Sulaman telah keluar parti dan masuk BN.
 
Pada masa sekarang, perpecahan dalam parti PKR telah berlaku di setiap DUN dan Parlimen Tuaran akibat calon yang bertanding tidak disukai oleh ahli-ahli PKR sendiri. Ini telah menyebabkan penyokong PKR sendiri telah ramai menurunkan bendera PKR sebagai tanda protes.

Jika dilihat, walaupun Ansari tidak pernah menang dalam mana-mana PRU, pada PRU 2004 dahulu, Ansari telah memperoleh 8,555 undi walaupun tewas kepada pencabar beliau ketika itu, Datuk Wilfred Madius Tangau.

Sementara itu pula dalam PRU 2008, sokongan terhadap beliau semakin meningkat apabila berjaya mendapat undi sebanyak 11,023 walaupun tewas kepada Datuk Seri Panglima Wilfred Bumburing yang ketika itu merupakan calon BN. Persoalannya sekarang adakah DSP Wilfred Bumburing sebagai calon PKR akan mengekalkan kemenangannya seperti mana beliau menjadi calon BN dalam PRU 2008 yang lepas??? Jawapannya semuanya ada pada Ansari....hihihi.....

Dalam PRU-13 ini, DSP Wilfred Bumburing turut bertanding di kerusi DUN N.09 Tamparuli yang mana menunjukkan bahawa beliau adalah seorang yang tamak. Bagi Anwar DSP Wilfred Bumburing adalah "winnable candidate" tetapi tidak sebenarnya kerana ia telah menyebabkan perpecahan dalam PKR yang menyumbang kepada kekalahan PKR.


comments (2) | | Read More...

TS Ibrahim Menudin "Tamak"...PKR Perbodohkan Pengundi Bongawan!!!

TAN SRI IBRAHIM BIN MENUDIN, anak JATI Labuan yang dikenali sebagai seorang jutawan telah dicop sebagai seorang yang "tamak" dan cuba memperbodohkan pengundi di DUN N.23 Bongawan.

Beliau yang layak bertanding akan menjadi calon PKR yang bertanding di dua kerusi iaitu di P. 166 LABUAN dan N23. BONGAWAN.

Pada Hakikatnya kemunculan TS Ibrahim Menudin yang bertanding di dua kerusi yang melibatkan "dua negeri" yang berbeza telah menjadi kritikan pengundi terutamanya di Bongawan. Kritikan oleh pengundi BN memang sudah pasti.

Keadaan tersebut juga sebenarnya mengundang ketidakpuasan hati penyokong di peringkat akar umbi PKR sendiri kerana TS Ibrahim Menudin dianggap "orang luar" yang digunakan oleh PKR Kimanis untuk dijadikan "alat" dan agenda peribadi bagi menentang calon BN.

Semasa penamaan calon pada 20 April yang lepas, kelibat dan muka TS Ibrahim Menudin tidak kelihatan dan beliau hanya menghantar wakilnya iaitu En. Hussin Aman, Pemimpin PKR di kawasan Bongawan. Keadaan ini telah menimbulkan persoalan dan tanda tanya di kalangan penyokong PKR Bongawan semasa penamaan calon pada hari tersebut. Mereka tercari-cari calon tersebut dan kecewa kerana tidak melihat kelibatnya.

Bagi penyokong PKR yang kecewa, mereka menganggap bahawa mereka telah ditipu kerana perjuangan untuk memenangi kerusi DUN seolah-olah melepaskan batuk di tangga sahaja. Menurut mereka lagi, jika TS Ibrahim Menudin menang dalam kerusi P. 166 LABUAN dan dalam masa yang sama menang di kerusi N23. BONGAWAN, adakah pasti nasib mereka akan terbela.

Menurut sumber, kumpulan penyokong PKR di P.176 Kimanis terutamanya di Bongawan telah berpecah tiga iaitu....penyokong PKR, penyokong yang kecewa dan penyokong "tunggu dan lihat".

Apa yang pasti ialah tindakan TS Ibrahim Menudin bertanding di kerusi N23. BONGAWAN adalah lebih kepada :

1. Menerima pelawaan pimpinan PKR Kimanis untuk menjadi calon
2. Isteri TS Ibrahim Menudin adalah orang Bongawan
3. Mempergunakan kedudukan kewangannya untuk "merasuah" penyokong PKR
4. Lebih kepada sifat peribadi
5. Kerana kedudukan PKR Kimanis yang rapuh dan perlukan sokongan kewangan

Menurut calon SAPP pula iaitu AWANG TALIP BIN AWANG BAGUL, walaupun mereka adalah sesama pembangkang, SAPP juga berusaha untuk menarik penyokong PKR yang kecewa agar menyokong perjuangan SAPP. Baginya, perjuangan SAPP adalah menumpukan kepada autonomi Sabah tidak seperti PKR yang menurutnya juga bersetuju bahawa PKR memperbodohkan pengundi di Bongawan.

P/S : Pencalonan yang suka-suka merugikan percaturan PKR. Pengundi di P. 166 LABUAN pun di anggapnya "bodoh"???
comments (3) | | Read More...

Gara-gara Kurang Sokongan....PAS Putatan Kasi "Batu Api" Warga Jabatan Pelajaran

Penulis : Tukang Carut on Sunday, 21 April 2013 | 17:29

Sunday, 21 April 2013

GARA-GARA tidak mendapat sokongan daripada pengundi pelbagai kaum di kawasan parlimen P.173 Putatan, macam-macam taktik yang digunakan oleh PAS Putatan untuk meraih undi termasuk kasi "Batu Api" warga Jabatan Pelajaran. Taktik terbaru ini adalah lebih kepada "shortcut" a.k.a jalan pintas dalam usaha untuk mendapatkan undi. Buli ka tu ging??? Hahaha....lawaklah!!!

Aktiviti terbaru PAS Putatan ialah dengan mengadakan perjumpaan dan ceramah pagi tadi 21 April, Ahad di Idaman Villa, Putatan yang mana dihadiri sekitar 200 orang penyokong PAS.

Hasil tinjauan, kebanyakan yang hadir dalam ceramah tersebut adalah terdiri daripada warga jabatan pelajaran yang majoritinya adalah ustaz dan ustazah dari semenanjung. Opppssssss......!!!!

Ceramah tersebut turut dihadiri oleh Dr. Hasbullah Haji Taha dan Dr. Muhyiddin Yussin, kedua-duanya Mantan Pengarah Pelajaran Negeri Sabah sebagai tetamu khas PAS Putatan.

Dalam ceramah tersebut, mereka lebih banyak menyentuh kepada isu pendidikan dan manifesto PAS. Boleh perintah Sabah ka ni ging???? Ada sokongan ka?

Apa yang lucunya dalam ceramah tersebut ialah audien yang hadir majoritinya adalah warga pendidik dari semenanjung....kenapa orang Sabah kurang ging? Ceramah tersebut seolah-olah dibuat di semenanjung sahaja....macam syok sendiri. Mimpi mahu rebut kerusi N. 17 TANJONG ARU....tapi kekuatan diri tidak diukur. Aiyaaaa.....

Dalam ceramah tersebut, sempat lagi kmurang PAS tu kasi 'batu api' mereka untuk menentang kerajaan ye. Haram gaji yang kamurang terima dari kerajaan tu ging kerana "menderhaka".

Dan....yang paling lucu sekali ialah Dr. Hasbullah Haji Taha dan Dr. Muhyiddin Yussin pun "tergagap-gagap" bercakap dan skop 'point' nya lebih kepada isu pendidikan. Aiyaaaa......macam mana mau dapat undi ni. Itulah ging.....balik-balik PAS buat program di Pulau Gaya sahaja....Pulau Gaya sahaja, sampai naik muntah penduduk di sana tu.

P/s : Memang lawak betul la PAS ni.....bikin kacau jak!!!
      : Time Ceramah pun sempat jual keropok lekor ye???



comments | | Read More...

Lamsil : Perangai Macam Budak Kecil...Merajuk Terus Masuk Bertanding!!!

PERANGAI macam budak kecil...gara-gara merajuk terus melompat untuk bertanding sebagai parti BEBAS bagi merebut kerusi P.169 Kota Belud. Kenapa merajuk tu ging???

Beginilah kisah seorang calon BEBAS di Kota Belud tu iaitu dinakan** LAMSIL BIN AMIDSOR, 53 tahun. Beliau yang berasal dari kg. Taun Gusi, Kota Belud mengambil tindakan sedemikian kerana dikatakan "MERAJUK" dengan Datuk Rahman Dahlan, penyandang kerusi parlimen.

Menurut sumber, dinakan Lamsil ni merajuk gara-gara panggilan telefonnya tidak dijawab oleh Datuk Rahman Dahlan. Sampai begitu sekali ging??? Naaaa.....mungkin betul tekaan Datuk Rahman Dahlan tu bahawa sebelum ini dinakan Lamsil tu cuba untuk memecah-belahkan parti UMNO di peringkat cawangannya di kg. Taun Gusi, Kota Belud.

Kalau dah maklumat awal sudah diperolehi, buat apa mau layan panggilan telefon daripada dinakan Lamsil tu kan Datuk? Buang masa saja.....banyak lagi perkara penting lain yang nak diuruskan.

Apa yang menariknya ialah, pencalonannya sebagai calon bebas disokong oleh anaknya sendiri iaitu dinakan  Mohd. Khidir. Hahaha.....lawak sungguh taktik mu itu wahai dinakan Lamsil.

Apa yang paling melucukan lagi ialah, dinakan Lamsil mengisytiharkan bahawa seluruh pengundi di kg. Taun Gusi menyokong sepenuhnya tindakan beliau dan akan mengundi beliau sebagai calon BEBAS.

Hahahaha.....kalau lah betul seluruh pengundi di kg. Taun Gusi tu sokong sepenuhnya dinakan Lamsil tu, kenapa lantik anak sendiri jadi penyokong ging??? Tiada orang lain lagi ka??? Macam SYOK SENDIRI jak ging tu?

TAPIIII.....yang paling lucunya lagi ialah, beliau mengatakan bahawa beliau akan menggunakan sepenuhnya pengundi dan jentera BN di seluruh parlimen Kota Belud untuk memastikan dia menang. Jangan pulak ingat kepimpinan parti 'bodoh' dan akan membiarkan perkara demikian berlaku ging.....kau itu yang 'bodoh'. Hahaha....


Aiyaaa ging....pengundi BN di kg. Bobot pun ada yang tidak kanal sama kau itu....apatah lagi pengundi di Pangkalan Abai dan kawasan lain.

Lawak juga mendengar cerita dinakan Lamsil ni. Perangai macam budak kecil. Apapun, hentikan mimpi mu itu dinakan Lamsil. Silap haribulan, wang deposit mu akan hilang nanti. Hahahaha....kesian!!!!


Dinakan** - Bahasa bajau yang bermaksud Saudara/Tompinai.
comments (1) | | Read More...

SAPP Dan STAR Bawa "Pengikut Jamalul Kiram" Kibar Bendera Parti???


Kelihatan pembawa bendera parti SAPP dan STAR  iaitu dari kalangan "pengikut Jamalul Kiram"  mengibarkan bendera semasa penamaan calon pada 20 April. Pembawa bendera parti STAR tidak kelihatan kerana berada di sebelah belakang parti SAPP.
SEKARANG ini heboh di beberapa kawasan di Lahad Datu kononnya semasa penamaan calon kelmarin, 20 April parti SAPP dan STAR telah mengupah kira-kira dalam 100 orang "pengikut Jamalul Kiram" untuk membawa bendera parti masing-masin. Batul ka itu wahai Datuk Dr. Jeffery Kitingan/Yong Teck Lee???

Menurut maklumat, pada awalnya, penyokong bukan dari kalangan parti STAR dan SAPP di Lahad Datu tidak perasan berkaitan dengan kehadiran pembawa bendera tersebut. Tetapi setelah diselidiki, kira-kira dalam 100 orang daripada mereka dikhuatiri adalah "penyokong Jamalul Kiram".

Pada masa sekarang, pengundi terutamanya di kawasan N.50 Lahad Datu merasa bimbang jika parti berkenaan terus menggunakan taktik tersebut. Mereka khuatir, keadaan ini akan merosakkan perjalanan untuk berkempen dan hari mengundi undi pada 5 Mei ini.

Semasa pencerobohan pengganas/pengikut Jamalul Kiram di Lahad Datu pada 20 Februari yang lepas, banyak parti-parti pembangkang telah mengkritik kerajaan khasnya Barisan Nasional. Ini termasuklah parti STAR dan SAPP Sabah.

Ketika itu, parti tersebut telah bermati-matian asyik menuding jari ke arah BN tetapi berlainan pulak dengan ceritanya sekarang ini. Parti STAR dan SAPP dikatakan telah mengupah "pengikut Jamalul Kiram" untuk membantu parti. Adakah ia akan berlarutan???? Semua jawapan ada di tangan parti berkenaan.

Jika perkara tersebut adalah betul, diharap parti STAR dan SAPP dapat menghentikan tindakan tersebut kerana ia boleh menjejaskan aktiviti sepanjang PRU-13 ini. Tindakan tersebutnya sebenarnya boleh menjejaskan keselamatan pengundi di kawasan berkenaan.

"Berhati-hatilah di jalan raya.....wahai parti STAR dan SAPP" Bahaya itu!!!!

comments (11) | | Read More...

262 Orang Calon Layak Bertanding Dalam Kerusi DUN Sabah - SPR

Penulis : Tukang Carut on Saturday, 20 April 2013 | 15:47

Saturday, 20 April 2013



P. 167 - KUDAT

N. 01 - BANGGI1. DATU MOHD ARIFIN BIN DATU ABDUL SALAMSTAR LAYAK BERTANDING

 2. ABD MIJUL BIN UNAINIBN LAYAK BERTANDING

 3. MURSALIM BIN TANJULBEBAS LAYAK BERTANDING

 4. JAE-LY BIN MEDONGSAPP LAYAK BERTANDING

 5. DATU ABDUL RAZAK BIN DATU ABDUL SALAMPKR LAYAK BERTANDING


N. 02 - TANJONG KAPOR1. ZAINAL BIN NASIRUDDINBERSAMA LAYAK BERTANDING

 2. TEO CHEE KANGBN LAYAK BERTANDING

 3. TSEN HENG CHONG @ PETER TSENSAPP LAYAK BERTANDING

 4. ALEXANDRA @ ALEXANDER ANTHONYBEBAS LAYAK BERTANDING

 5. CHIN CHUNG KUI @ WILLIAM CHINPKR LAYAK BERTANDING

 . HENDIRI @ HENDRY BIN MINARSTAR LAYAK BERTANDING


N. 03 - PITAS1. JOHNES @ ONIS BIN PIUTSAPP LAYAK BERTANDING

 2. AWANG LATIP BIN ABDUL SALAMKITA LAYAK BERTANDING

 3. MAKLIN BIN MASIAUSTAR LAYAK BERTANDING

 4. DATUK BOLKIAH BIN ISMAILBN LAYAK BERTANDING

 5. DAUSIEH BINTI QUECK @ PARAMANPAS LAYAK BERTANDING

P. 168 - KOTA MARUDU

N. 04 - MATUNGGONG1. SARAPIN BIN MAGANABN LAYAK BERTANDING

 2. RICHARD BIN JIUNSAPP LAYAK BERTANDING

 3. MARUNSAI BIN DAWAISTAR LAYAK BERTANDING

 4. JELIN BIN DASANAP @ JELANI BIN HAMDANPKR LAYAK BERTANDING

 5. JOLIUS BIN MAJAWAIBEBAS LAYAK BERTANDING


N. 05 - TANDEK. LASIAH BARANTING @ ANITABN LAYAK BERTANDING

 . ANDONNY PILIT @ ANTHONY BIRI MANDIAUPKR LAYAK BERTANDING

 . JEBON JANAUNSTAR LAYAK BERTANDING

 . YAPOLAI BIN KUNDAPIT @ HENRYSAPP LAYAK BERTANDING

P. 169 - KOTA BELUD

N. 06 - TEMPASUK1. ABDUL MALIK BIN MOHEDSAPP LAYAK BERTANDING

 2. LAIMAN BIN IKINPAS LAYAK BERTANDING

 3. SUWAH BIN BULEH @ BULLEHSTAR LAYAK BERTANDING

 4. DATUK MUSBAH BIN JAMLIBN LAYAK BERTANDING


N. 07 - KADAMAIAN. UKOH @ JEREMMY BIN MALAJAD @ MALAZADPKR LAYAK BERTANDING

 . RUBBIN BIN GURIBAHSTAR LAYAK BERTANDING

 . TIMBON @ HERBERT BIN LAGADANBN LAYAK BERTANDING

 . PETER MARAJIN @ PETER MARAZINGSAPP LAYAK BERTANDING


N. 08 - USUKAN1. DATUK MD SALLEH MD SAIDBN LAYAK BERTANDING

 2. BAKHRUDDIN BIN ISMAILSTAR LAYAK BERTANDING

 3. MUSTAPHA @ MOHD YUNUS BIN SAKMUDPKR LAYAK BERTANDING

P. 170 - TUARAN

N. 09 - TAMPARULI1. MOJILIP BIN BUMBURING @ WILFREDPKR LAYAK BERTANDING

 2. LINGGU @ EDWARD BIN BUKUTSTAR LAYAK BERTANDING

 3. STEPHAN BIN GAIMINSAPP LAYAK BERTANDING

 4. JAMES ONGKILI JR.BEBAS LAYAK BERTANDING

 5. JAHID @ NOORDIN BIN JAHIMBN LAYAK BERTANDING


N. 10 - SULAMAN1. DATUK HAJIJI BIN HAJI NOORBN LAYAK BERTANDING

 2. DAVID BIN OROKSTAR LAYAK BERTANDING

 3. ARIFIN BIN HARITHBEBAS LAYAK BERTANDING

 4. GULABDIN @ GHULABDIN BIN ENJIHPKR LAYAK BERTANDING

 5. ALI AKBAR BIN KAWIBEBAS LAYAK BERTANDING


N. 11 - KIULU. RHODES BIN PANILAUPKR LAYAK BERTANDING

 . JONISTON BIN LUMAI @ BANGKUAIBN LAYAK BERTANDING

 . TINDIL BIN GONSOBIL @ SINDINSAPP LAYAK BERTANDING

 . JOHN BIN HUSSEINBEBAS LAYAK BERTANDING

 . TERENCE SINTISTAR LAYAK BERTANDING

P. 171 - SEPANGGAR

N. 12 - KARAMBUNAI. AG. MAIDIN BIN AG. APONGBEBAS LAYAK BERTANDING

 . DATUK JAINAB BINTI AHMADBN LAYAK BERTANDING

 . MUALI BIN ACHINGPKR LAYAK BERTANDING

 . AZIZ BIN IBRAHIMSAPP LAYAK BERTANDING

 . RANO BIN SUSULANBEBAS LAYAK BERTANDING


N. 13 - INANAM1. ROLAND CHIA MING SHENPKR LAYAK BERTANDING

 2. ENCHIN BIN MAJIMBUN @ ERICSAPP LAYAK BERTANDING

 3. JOSEPH BIN PAULUS LANTIPBN LAYAK BERTANDING

P. 172 - KOTA KINABALU

N. 14 - LIKAS. YONG TECK LEESAPP LAYAK BERTANDING

 . WONG HONG JUNDAP LAYAK BERTANDING

 . HO CHEONG TSHUNSTAR LAYAK BERTANDING

 . CHIN SHU YINGBN LAYAK BERTANDING


N. 15 - API-API. LIEW CHIN JINPKR LAYAK BERTANDING

 . MARCEL JUDE A/L MS JOSEPHBEBAS LAYAK BERTANDING

 . FELIX CHONG KAT FAHSTAR LAYAK BERTANDING

 . YEE MOH CHAIBN LAYAK BERTANDING

 . WONG YIT MINGSAPP LAYAK BERTANDING


N. 16 - LUYANG. JAFERY BIN JOMIONSTAR LAYAK BERTANDING

 . HIEW KING CHEUDAP LAYAK BERTANDING

 . SHIM TSHIN NYUK @ AGNES SHIMBN LAYAK BERTANDING

 . CHIA CHUI KETSAPP LAYAK BERTANDING

P. 173 - PUTATAN

N. 17 - TANJONG ARU. YONG WE KONGSAPP LAYAK BERTANDING

 . YONG OUI FAHBN LAYAK BERTANDING

 . HAMID BIN ISMAILPAS LAYAK BERTANDING

 . SALLEH BIN TIASI @ TIASEH STAR LAYAK BERTANDING


N. 18 - PETAGAS1. AWANG AHMAD SAHSTAR LAYAK BERTANDING

 2. DATUK YAHYAH @ YAHYA BIN HUSSIN @ AG HUSINBN LAYAK BERTANDING

 3. MAT YUNIN @ MOHD YUNIN BIN ATINPKR LAYAK BERTANDING

P. 174 - PENAMPANG

N. 19 - KAPAYAN1. KHOO KEOK HAIBN LAYAK BERTANDING

 2. PHILLIP AMONG @ DANIEL DELL FIDELISSTAR LAYAK BERTANDING

 3. EDWIN @ JACK BOSIDAP LAYAK BERTANDING

 4. CHONG PIT FAHSAPP LAYAK BERTANDING


N. 20 - MOYOG. BERNARD LAWRENCE SOLIBUNSTAR LAYAK BERTANDING

 . DANIM @ ALOYSIUS BIN SIAPSAPP LAYAK BERTANDING

 . TERRENCE SIAMBUNPKR LAYAK BERTANDING

 . PHILIP BENEDICT LASIMBANGBN LAYAK BERTANDING

P. 175 - PAPAR

N. 21 - KAWANG1. KEFLI @ DZULKEFLI BIN SAFARPKR LAYAK BERTANDING

 2. EDWARD DAGULSAPP LAYAK BERTANDING

 3. AKOP BIN DAMSAH @ YAKUP BIN DAMSAHSTAR LAYAK BERTANDING

 4. DATUK GULAMHAIDAR @ YUSOF BIN KHAN BAHADARBN LAYAK BERTANDING


N. 22 - PANTAI MANIS1. DATUK ABDUL RAHIM BIN ISMAILBN LAYAK BERTANDING

 2. NORAIZAL BIN MOHD NOORSAPP LAYAK BERTANDING

 3. FRED BIN GABRIELPKR LAYAK BERTANDING

 4. BAHARUDIN @ BAHARUDDIN BIN NAYANSTAR LAYAK BERTANDING

P. 176 - KIMANIS

N. 23 - BONGAWAN. AWANG TALIP BIN AWANG BAGULSAPP LAYAK BERTANDING

 . MOHAMAD BIN ALAMINBN LAYAK BERTANDING

 . TAN SRI IBRAHIM BIN MENUDINPKR LAYAK BERTANDING

 . ASSIM @ HASSIM BIN MATALISTAR LAYAK BERTANDING

 . AK ALIUDDIN BIN PG MOHD TAHIRBEBAS LAYAK BERTANDING


N. 24 - MEMBAKUT1. DATUK MOHD ARIFIN BIN MOHD ARIFBN LAYAK BERTANDING

 2. NARAWI @ SINAR BIN AHMADPKR LAYAK BERTANDING

 3. BANJIMIN ONDOISAPP LAYAK BERTANDING

 4. JAAPAR BIN AG GADORSTAR LAYAK BERTANDING

P. 177 - BEAUFORT

N. 25 - KLIAS1. MOHD SANUSI BIN TARIPINSAPP LAYAK BERTANDING

 2. ALIAPA BIN OSMANSTAR LAYAK BERTANDING

 3. LAJIM BIN UKINPKR LAYAK BERTANDING

 4. ISNIN BIN ALIASNIH @ LIASNIHBN LAYAK BERTANDING


N. 26 - KUALA PENYU1. JUSBIAN BIN KENNETHBEBAS LAYAK BERTANDING

 2. LIMUS BIN JURYBN LAYAK BERTANDING

 3. JOHAN @ CHRISTOPHER BIN O.T. GHANIPKR LAYAK BERTANDING

 4. INING BIN SINTEN @ ALEXANDER SINTINSTAR LAYAK BERTANDING

 5. HAJI MD. TAJUDDIN BIN HJ. MD. WALLIBEBAS LAYAK BERTANDING

P. 178 - SIPITANG

N. 27 - LUMADAN1. ABDUL RAHMAN BIN MD YAKUBPKR LAYAK BERTANDING

 2. JAMAIN BIN SARUDINSAPP LAYAK BERTANDING

 3. RAPAHI BIN EDRISBEBAS LAYAK BERTANDING

 4. DATUK KAMARLIN BIN OMBIBN LAYAK BERTANDING

 5. SAUDI BIN SUHAILIBEBAS LAYAK BERTANDING

 6. MOHD JAAFAR BIN IBRAHIMSTAR LAYAK BERTANDING


N. 28 - SINDUMIN1. HARUNSAH BIN IBRAHIMPKR LAYAK BERTANDING

 2. SEMION @ FRED SEMION BIN SAKAISTAR LAYAK BERTANDING

 3. AMDE @ HAMDI BIN SIDIKSAPP LAYAK BERTANDING

 4. AHMAD BIN BUJANGBN LAYAK BERTANDING

P. 179 - RANAU

N. 29 - KUNDASANG1. JAIN SAUTINGSTAR LAYAK BERTANDING

 2. CLEFTUS STEPHEN SPINEBEBAS LAYAK BERTANDING

 3. SATIOL BIN INDONGPKR LAYAK BERTANDING

 4. JOACHIM GUNSALAMBN LAYAK BERTANDING

 5. JAPIRIL BIN SUHAIMIN SAPP LAYAK BERTANDING

 6. SAM BIN HONDOUBEBAS LAYAK BERTANDING


N. 30 - KARANAAN1. DATUK MASIDI BIN MANJUN @ MASDIBN LAYAK BERTANDING

 2. JALIBIN BIN PAIDISTAR LAYAK BERTANDING

 3. MAT JAILI BIN SAMATBEBAS LAYAK BERTANDING

 4. MUHIDDIN @ MOHD ANAS BIN YUSINPKR LAYAK BERTANDING


N. 31 - PAGINATAN1. YAZID BIN SAHJINANBEBAS LAYAK BERTANDING

 2. SIRINGAN BIN GUBAT @ ALIANCEBN LAYAK BERTANDING

 3. AMRU BIN ABD KADIRPKR LAYAK BERTANDING

 4. PEDDERIN @ FEDDRIN BIN TULIANG @TULINGSTAR LAYAK BERTANDING

P. 180 - KENINGAU

N. 32 - TAMBUNAN. WILFRED WIN BIN PONILPKR LAYAK BERTANDING

 . JOSEPH PAIRIN KITINGANBN LAYAK BERTANDING

 . KOH KUI TZE @ FRANCIS KOH KUI TZEBEBAS LAYAK BERTANDING

 . JUSTIN BIN YONSODINGBEBAS LAYAK BERTANDING

 . NESTOR BIN JOANNESSTAR LAYAK BERTANDING


N. 33 - BINGKOR. AHMAD SHAH BIN HUSSEIN TAMBAKAUPKR LAYAK BERTANDING

 . GAPARI BIN KATINGAN @ GEOFFREY KITINGANSTAR LAYAK BERTANDING

 . KENNEDY JIE JOHN @ KENNBN LAYAK BERTANDING

 . RICKY @ ROLAND SEDOMONBEBAS LAYAK BERTANDING


N. 34 - LIAWAN1. DATUK SAPIN @ SAIRIN BIN KARANO @ KARNOBN LAYAK BERTANDING

 2. PAUL BUNSU BIN GITANG @ PAUL GITANGPKR LAYAK BERTANDING

 3. NUSLEH BIN MADARAKBEBAS LAYAK BERTANDING

 4. PAUKET YADILOH @ JAHARI TAHIRSAPP LAYAK BERTANDING

 5. NICHOLAS JAMES GUNTOBONSTAR LAYAK BERTANDING

P. 181 - TENOM

N. 35 - MELALAP1. RADIN MALLEH BN LAYAK BERTANDING

 2. ROGER BIN STIMINSAPP LAYAK BERTANDING

 3. NOORITA BINTI SUALDAP LAYAK BERTANDING

 4. KONG FUI SENGSTAR LAYAK BERTANDING


N. 36 - KEMABONG. DATUK RUBIN BIN BALANGBN LAYAK BERTANDING

 . TAY JIN KIONG @ ALFREDSTAR LAYAK BERTANDING

 . WILLIAM ENSOR BIN TINGKALORSAPP LAYAK BERTANDING

 . BIOU BIN SUYANPKR LAYAK BERTANDING

P. 182 - PENSIANGAN

N. 37 - SOOK. RUSAYIDI BIN ABDULLAHBEBAS LAYAK BERTANDING

 . KUSTIN BIN LADISTAR LAYAK BERTANDING

 . LIBERTY @ ALIBI BIN LOPOGPKR LAYAK BERTANDING

 . ELLRON BIN ANGINBN LAYAK BERTANDING

 . CHONG YU CHEE @ FRANKIESAPP LAYAK BERTANDING


N. 38 - NABAWAN. GEORGE ERAM @ GEORGE IRAMSTAR LAYAK BERTANDING

 . FATIMAH BINTI AGITOR @ MOHD DAUDBEBAS LAYAK BERTANDING

 . SIDUM BIN MANJINBERSAMA LAYAK BERTANDING

 . RAYMOND BIN AHUARPKR LAYAK BERTANDING

 . BOBBEY AH FANG BIN SUANBN LAYAK BERTANDING

P. 183 - BELURAN

N. 39 - SUGUT. DATU KAMARUDDIN BIN DATU MUSTAPHABEBAS LAYAK BERTANDING

 . DATUK JAMES BIN RATIBBN LAYAK BERTANDING

 . ABDUL RAHMAN BIN ATANGBEBAS LAYAK BERTANDING

 . PAGRIOS @ PETRUS BIN ZABANGPKR LAYAK BERTANDING

 . MASIAWAN KUNCHINGSTAR LAYAK BERTANDING


N. 40 - LABUK. METAH @ MICHAEL BIN ASANGBN LAYAK BERTANDING

 . PINUS BIN GONDILISTAR LAYAK BERTANDING

 . TANG YUNG HI @ TAN YONG GEEPKR LAYAK BERTANDING

P. 184 - LIBARAN

N. 41 - GUM-GUM. AHMAD THAMRIN @ TAMRIN B. MOHD JAINIPKR LAYAK BERTANDING

 . HASSAN BIN HAMI @ HAMIDSTAR LAYAK BERTANDING

 . DATUK ZAKARIA BIN MOHD. EDRIS @ TUBAUBN LAYAK BERTANDING


N. 42 - SUNGAI SIBUGA. A.M. JAFFAR @ DAMAID BIN JUANASAPP LAYAK BERTANDING

 . MUSA BIN AMANBN LAYAK BERTANDING

 . MOHD ROSLAN BIN YUSSOFSTAR LAYAK BERTANDING

 . IRWANSHAH BIN MUSTAPAPKR LAYAK BERTANDING

 . MOHD ARSHAD BIN ABDULBEBAS LAYAK BERTANDING

P. 185 - BATU SAPI

N. 43 - SEKONG1. MUSAH BIN GHANIPKR LAYAK BERTANDING

 2. AHMAD BIN IBRAHIMSTAR LAYAK BERTANDING

 3. AWANG @ ABDUL NASIP BIN OTHMAN .SAPP LAYAK BERTANDING

 4. DATU ILAHAN BIN DATU AMILBANGSABEBAS LAYAK BERTANDING

 5. DATUK SAMSUDIN BIN YAHYABN LAYAK BERTANDING


N. 44 - KARAMUNTING. CHARLES O PANG SU PINBN LAYAK BERTANDING

 . CHONG KET KIUNDAP LAYAK BERTANDING

 . YONG VUI MINSAPP LAYAK BERTANDING

P. 186 - SANDAKAN

N. 45 - ELOPURA. HIEW VUN ZINDAP LAYAK BERTANDING

 . AU KAM WAHBN LAYAK BERTANDING

 . LIAU FOOK KONGSAPP LAYAK BERTANDING


N. 46 - TANJONG PAPAT. POON MING FUNGDAP LAYAK BERTANDING

 . TAN SHU KIAHBN LAYAK BERTANDING

 . YONG CHIE MAN @ YU CHIE MANSAPP LAYAK BERTANDING

P. 187 - KINABATANGAN

N. 47 - KUAMUT. MASIUNG BIN BANAHBN LAYAK BERTANDING

 . EDWARD PODOKSTAR LAYAK BERTANDING

 . MUSTAPA BIN DATU TAMBUYONGPKR LAYAK BERTANDING


N. 48 - SUKAU. APRIN BIN MUSINSAPP LAYAK BERTANDING

 . AHDAH BIN SULAIMANPAS LAYAK BERTANDING

 . JUHORI BIN PARITAISTAR LAYAK BERTANDING

 . DATUK SADDI BIN ABDU RAHMANBN LAYAK BERTANDING

P. 188 - SILAM

N. 49 - TUNGKU. DATO SHUAIB BIN DATO MUTALIBSAPP LAYAK BERTANDING

 . DATUK MOHD SUHAILI BIN SAIDBN LAYAK BERTANDING

 . TSEN YUN FAH @ MOHD. AZLAN TSEN ABDULLAHBEBAS LAYAK BERTANDING

 . JOHANI BIN ABD HALIMPKR LAYAK BERTANDING

 . JOHAN BIN NULSTAR LAYAK BERTANDING


N. 50 - LAHAD DATU1. ALIANDU BIN ENJILSAPP LAYAK BERTANDING

 2. DATO' MOHAMMAD YUSOF BIN APDALBN LAYAK BERTANDING

 3. HAMID AWONG @ ABDUL HAMID AWONGPKR LAYAK BERTANDING

 4. ARIFFIN BIN HAMID @ ALFA HAMIDSTAR LAYAK BERTANDING


N. 51 - KUNAK. DATUK NILWAN BIN KABANGBN LAYAK BERTANDING

 . KASMAN BIN KARATEPAS LAYAK BERTANDING

 . HUSSEIN BIN IBNU HASSANBEBAS LAYAK BERTANDING

 . VALENTINE @ RENGERS SEBASTIANSTAR LAYAK BERTANDING

 . ABD SATTAL BIN SHAFIEEBEBAS LAYAK BERTANDING

 . SHARIF SHAMSUDDIN BIN SHARIF SAGAFBEBAS LAYAK BERTANDING

P. 189 - SEMPORNA

N. 52 - SULABAYAN1. HASAMAN BIN SAGARANBERSAMA LAYAK BERTANDING

 2. HUSSEIN BIN MUMAKILBEBAS LAYAK BERTANDING

 3. DATO' JAUJAN BIN SAMBAKONGBN LAYAK BERTANDING

 4. MAMAT BIN BARHANABEBAS LAYAK BERTANDING

 5. HERMENY BIN MURGALPKR LAYAK BERTANDING

 6. JULKALANI BIN ABD. RAHMANBEBAS LAYAK BERTANDING

 7. GHAZALIE B PG. HINDI @ ABDUL GHANIBEBAS LAYAK BERTANDING


N. 53 - SENALLANG1. DATU BADARUDDIN BIN TUN DATU HJ MUSTAPHABEBAS LAYAK BERTANDING

 2. MOHD AMIN BIN ABDUL MEMPKR LAYAK BERTANDING

 3. DATUK NASIR BIN SAKARANBN LAYAK BERTANDING

 4. ABDUL MANANG BIN HATIB LAWARI @ OSMANBEBAS LAYAK BERTANDING

 5. AB KARIM BIN TALIPBEBAS LAYAK BERTANDING


N. 54 - BUGAYA. ATAL MUHAMMAD BIN K.K ABD MENANGBEBAS LAYAK BERTANDING

 . ABDUL HUSSIN BIN KIAMSINBEBAS LAYAK BERTANDING

 . HASAI BIN TUDAIPAS LAYAK BERTANDING

 . ALIMIN BIN BUDINBEBAS LAYAK BERTANDING

 . RAMLEE BIN MARAHABANBN LAYAK BERTANDING

 . ABDULLAH SANI BIN ABDUL SALLEHBEBAS LAYAK BERTANDING

P. 190 - TAWAU

N. 55 - BALUNG1. S. ABAS BIN S. ALIBN LAYAK BERTANDING

 2. ABDUL HAMIDSAPP LAYAK BERTANDING

 3. FRANK SALAZAR @ FRANCOPKR LAYAK BERTANDING

 4. MOHD ABDILLAH BIN TIMBASALBEBAS LAYAK BERTANDING


N. 56 - APAS1. TAHIR BIN DAHUSAPP LAYAK BERTANDING

 2. CHOK YIT MINSTAR LAYAK BERTANDING

 3. ALIZAMAN BIN JIJURAHMANPKR LAYAK BERTANDING

 4. DATUK TAWFIQ BIN ABU BAKAR TITINGANBN LAYAK BERTANDING


N. 57 - SRI TANJONG. YONG AH POHSAPP LAYAK BERTANDING

 . OLIVIA CHONG OI YUNSTAR LAYAK BERTANDING

 . FUNG LEN FUIBN LAYAK BERTANDING

P. 191 - KALABAKAN

N. 58 - MEROTAI. AHMAD BIN DULLAHPAS LAYAK BERTANDING

 . MOHD BIN MANUKEBEBAS LAYAK BERTANDING

 . PANG YUK MINGBN LAYAK BERTANDING

 . HO SHAU VUISAPP LAYAK BERTANDING

 . CHIN CHEE SYNBEBAS LAYAK BERTANDING

 . RITA RUDIANSAH BIN ABU BAKARBEBAS LAYAK BERTANDING


N. 59 - TANJONG BATU. FATMAWATY BINTI MOHD YUSUFPAS LAYAK BERTANDING

 . HAMISA BINTI SAMATBN LAYAK BERTANDING


N. 60 - SEBATIK1. MOHAMAD YUSUP BIN LEWAHBEBAS LAYAK BERTANDING

 2. DAUD BIN JALALUDDINPAS LAYAK BERTANDING

 3. ABD MUIS BIN PICHOBN LAYAK BERTANDING

 4. MOHAMMAD JEFFRY BIN ROSMANSTAR LAYAK BERTANDING

comments | | Read More...

Pautan

Blog 24/7

 
Design Template by panjz-online | Support by creating website | Powered by Blogger