Artikel Panas Dan Sensasi

News Update :

Artikel Berkaitan

Home » » KENINGAU SEDIA SAMBUT PM!!!

KENINGAU SEDIA SAMBUT PM!!!

Penulis : Unknown on Thursday 14 June 2012 | 15:45

       Daerah pedalaman kini telah bersedia untuk menjadi tuan rumah sambutan Rumah Terbuka Pesta Kaamatan Peringkat Kebangsaan yang akan diadakan pada 16 Jun bermula sebelah petang.
Dianggarkan 20,000 penduduk dari sekitar pedalaman melibatkan Keningau, Sook, Nabawan, Kemabong dan Tambunan dijangka membanjiri sambutan berkenaan di Kompleks Sukan Keningau.
Sambutan Rumah Terbuka Pesta Kaamatan Peringkat Kebangsaan itu akan dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan diiringi oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Haji Aman, Menteri Penerangan, Kebudayaan dan Komunikasi, Datuk Seri Utama Rais Yatim sebagai penganjur, Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Joseph Pairin Kitingan yang juga merupakan Presiden Persatuan Kebudayaan Kadazandusun (KDCA) dan menteri-menteri Kabinet Persekutuan dan negeri.

           Lawatan rasmi Perdana Menteri ke pedalaman juga padat dengan beberapa acara rasmi yang bermula dengan Perasmian Pusat Kraftangan Sabah dan Pelancaran Portal Pusat Kraftangan Sabah di Pusat Kraftangan Sabah, Jalan Apin-Apin pada tengah hari Sabtu. Diikuti Majlis Pecah Tanah SDC: Pusat Ternakan Bersepadu Keningau (CLC) dan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di daerah Sook pada jam 3.00 petang. Dianggarkan 10,000 orang akan hadir ke majlis berkenaan.
Manakala di sebelah petangnya, Perdana Menteri akan bersama dengan rakyat di pedalaman meraikan majlis rumah terbuka sempena Pesta Kaamatan Peringkat Kebangsaan dengan diserikan pelbagai persembahan kebudayaan masyarakat setempat dan persembahan artis tempatan.
Amat memberitahu rakyat pedalaman telah bersedia bersama dengan Perdana Menteri dengan anggaran pengunjung sehingga 20,000 orang.
Pagi Ahad, Perdana Menteri akan mengunjungi tamu mingguan Keningau dan mengambil peluang untuk minum bersama dengan rakyat di gerai tamu tersebut.
Perdana Menteri juga dibawa melawat Tamu Mingguan di Pekan Bingkor sebelum melawat Rumah Besar OKK Sedomon di Bingkor, rumah bekas pemimpin tersohor di pedalaman yang pernah dilawati oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdul Razak Hussien, yang kebetulan mengadakan Majlis Perhimpunan Keluarga Kina dan Gong.
Lawatan itu merupakan satu penghargaan kepada keluarga berkenaan yang pernah mempunyai hubungan baik dengan mantan Perdana Menteri Malaysia kedua iaitu ayah kepada Perdana Menteri.
Seterusnya beliau akan berlepas ke daerah Tambunan bagi merasmikan Upacara Pecah Tanah Kolej KDM di Pisompuruan Square, yang akan disambut oleh Timbalan Ketua Menteri Sabah merangkap Menteri Pembangunan Infrastuktur Sabah, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan.
Share this article :

Post a Comment

Pautan

Blog 24/7

 
Design Template by panjz-online | Support by creating website | Powered by Blogger