Artikel Panas Dan Sensasi

News Update :

Artikel Berkaitan

Home » » PANAS : Parti STAR Tetap "Keluarkan" Sabah Dari Malaysia

PANAS : Parti STAR Tetap "Keluarkan" Sabah Dari Malaysia

Penulis : Unknown on Friday 12 April 2013 | 09:12

Parti STAR Sabah masih bertekad bahawa mereka tetap akan membawa Sabah keluar dari Malaysia jika menang besar dalam PRU-13 akan datang ini. Pendirian tersebut dijelaskan semula oleh pemimpin parti STAR kepada penyokong mereka. Apa cerita ni Jeffery Kitingan??? Bolehkah itu?
 
Baru-baru ini iaitu pada 10 April yang lepas, parti STAR telah mengadakan perjumpaan dan ceramah di Pekan Telupid Beluran yang dihadiri seramai 80 orang penyokong mereka. Dalam ceramah tersebut, pemimpin parti STAR tetap bersemangat bahawa STAR akan bawa Sabah keluar dari Malaysia kerana ingin bebas daripada ikatan Malaysia.

Pendirian tersebut telah disuarakan oleh En. Ishmar iaitu orang kanan dalam parti STAR Telupid. Beliau merupakan tetamu/VIP dalam program ceramah tersebut. Menurut beliau, kerajaan/negara baru perlu ditubuhkan jika STAR menang dalam PRU-13 akan datang ini sesuai dengan perjuangan STAR untuk membentuk 'Negara Sabah' sendiri.

Wahhhhh.......buli ka tu ging??? Kalau dah keluar nanti, tidak takut ka Kesultanan Sulu akan serang kamurang tu??? Tidak takut ka sama Jamalul Kiram tu? Ketenteraan kamurang ada ka? Silap langkah, merana ging.

Kalau nak berjalan, toleh kiri dan kanan la dulu ging. Ukur baju di badan sendiri. Apapun......STAR tidak mendapat sokongan rakyat.......parti ikan bilis!!!!
Share this article :

+ comments + 28 comments

Anonymous
12 April 2013 at 11:16

Apa KPI dan KRA yang STAR nak tunjuk kapada Raayat Sabah untuk mengeluarkan kan Sabah dari Malaysia ? Jangan sampai ayam menang bersabung negeri Sabah tergadai dan ayam terlepas tangan bau tahi.

Anonymous
12 April 2013 at 16:26

STAR parti nyamok yang sombong....!!!

12 April 2013 at 18:49

STAR dan SAPP sama saja.. dua2 parti nyamuk dan kedua2nya berniat mahu mengeluarkan Sabah dari Malaysia.. apa dorang ingat semua rakyat Sabah setuju??

Borneo Bullet

Anonymous
13 April 2013 at 19:27

Malaya telah gagal sepenuhnya kerna tidak melaksanakan Perjanjian 20 Perkara seperti yang dipersetujui.Tiada Malaysia tiadalah Sabah dan tiada Sabah tiadalah Malaysia.Perjanjian ini masih SAH dan masalah ini telah kita adukan kepada british queen counsel.
Rakyat Sabah berhak tahu kerana selama ini pihak Malaya telah menipu kononnya kemerdekaan malaysia adalah 31 ogos 1957? yg sebnarnya adalah hari malaysia itu adalah 16 september 1963?Sabah merdeka pd.31.ogos 1963 oleh britain.bermakna Sabah merupakan sebuah Negara yg diistiharkan kemerdekaannya..sila rujuk pakar undang2 jika tafsiran ini adalah salah utk diterjemahkan?
Walaupun STAR parti nyamnuk tetapi tidak sesiapa berani tampil melaporkan kpd kerajaan malaysia atau Polis jika agenda yg dibawa ini adalah salah disisi undang2,kerna bakal menimpa keramat ini adalah Malaya nanti...jika ini akan berlaku dari segi ancaman bunuh,tangkapan maka pihak Britain akan mengambil tindakkan dengan apa yg malaya lakukan kpd Sabah
Sarawak.

Anonymous
14 April 2013 at 07:26

Kami tidak pernah buat ceramah pada hari itu dan kami tidak ada penceramah macam itu.

Anonymous
16 April 2013 at 11:36

pukiayam punya blogger (tukang carut) harap parti STAR menang la supaya hasil minyak sabah x dimonopoli oleh UMNO...fuckersss...

17 April 2013 at 02:24

sy berdoa siang malam supaya STAR menang! kepada penyokong BE END dan AMU NOH kamu semua memang TIADA otak

Anonymous
17 April 2013 at 22:29

Mengeluarkan Sabah dari Malaysia bukan jalan yang terbaik untuk Sabah. Malah tidak mungkin akan berlaku. Yang perlu kita fikirkan ialah bagaimana Sabah boleh menjadi "determining factor" dan yang mempunyai "bargaining power" kepada parti-parti Semenanjung apabila berlaku keputusan 50-50 di Semenanjung. Apabila ini berlaku sudah pasti parti semenanjung akan melobi sokongan Sabah. Jika ini berlaku maka pemimpin-pemimpin Sabah bolehlah kenakan syarat yang menguntungkn Sabah. Mana-mana parti yang sanggup memenuhi tuntutan Sabah maka parti itulah yang akan disokong bagi menubuhkan kerajaan campuran tanpa perlu masuk BN. Apa yang berlaku di Sabah dewasa ini, pemimpin parti-parti politik tempatan kebanyakannya tidak tahan lama berada diluar BN. Selagi keadaan seperti ini berlanjutan, Sabah akan terus dipermainkan dan diperbodohkan. Lu fikirlah sendiri!!!.

Anonymous
17 April 2013 at 23:27

Jangan salahkan pemimpin Semenanjung jika Perkara 20 telah dinodai. Tapi salahkan orang Sabah sendiri yang memilih pemimpin yang tak berani mempertahanknan Perkara 20 tersebut.

Anonymous
19 April 2013 at 20:52

PRU 13 Saya pengundi atas pagar!

Anonymous
21 April 2013 at 02:30

Jangan salahkan pemimpin Semenanjung jika Perkara 20 telah dinodai. Tapi salahkan orang Sabah sendiri yang memilih pemimpin yang tak berani mempertahanknan Perkara 20 tersebut. ......................Tengok baik2 pemimpin Sabah kamurang tu...sudah kaya raya smpi teda terkira...ada mereka peduli Perkara 20?

Anonymous
21 April 2013 at 18:51

macam babi parti STAR nie..langkah mayat sabahan dulu..

Anonymous
22 April 2013 at 14:23

Kita x perlu keluar daripada persekutuan malaysia, apa yg perlu adalah sabah dinaikan darjatnya kepada sebuah negara. Yang mana sekiranya terlaksana, di dalam persekutuan malaysia ini akan wujudnya 3 buah negara iaitu negara malaya, negara sabah, dan negara sarawak. Please everyone spend a few minutes of your time to read about the definition of "NEGARA". Jangan sesekali mengulas tentang sesuatu maklumat yang anda baru dengar atau perolehi sebelum kamu belajar mengenainya. Jadilah orang yang bijak dan berani. Bukanya berani bodoh. Lets Stand together For the future of sabah.

Anonymous
22 April 2013 at 14:43

Ya, sememangnya mentadbir sesebuah negara itu bukanlah mudah sebab ia memerlukan semangat yang tinggi, usaha yang luar biasa, sebesar-besar pengorbanan dan pemikiran yang genius! Di mata kita sebagai rakyat biasa semua itu adalah mustahil tetapi bagi orang-orang genius ia xlah mustahil sebab ianya boleh dilaksanankan. Sekiranya anda diberikan satu cabaran untuk menjadi antara orang terkaya dunia sudah pasti kita akan memberi seribu macam alasan bahawa kita x mampu, tetapi bagi orang-orang yang genius semua itu x mustahil dan akan melakukannya dengan semangat yang tinggi, dan sentiasa mencari seribu macam cara untuk menyelesaikan masalah yang menimpa. Dr jeffery adalah seorang genius yang berjuang mempertahankan hak sabah. Sekiranya kita bersatu sudah pasti sabah akan mempunyai masa depan yang lebih cerah! Wahai orang-orang sabah,Bangunlah dari tidur jenguklah dunia luar maka anda akan sedar betapa perlunya perubahan di Negeri kita yang tercinta ini. Lompat katak itu adalah lebih baik daripada terus berada di bawah tempurung apa lagi menjadi katak yang berada d dalam periuk malaya yang hanya menunggu masa untuk apinya dinyalakan dan tnggal menunggu kepnasan suhu membunuhnya. Renung2kan lah. Bersatulah demi masa depan sabah!

Anonymous
23 April 2013 at 17:56

gila pnya kerja mau keluar sabah.sedetik pun aku x terfikir buat begitu. advance btl la bro...byk lagi benda penting mau pikir.cari mkn,kasi skolah anak,byr kereta,byr rumah

Anonymous
23 April 2013 at 18:10

jgnla telampau demand.ingat bila wujud negara sabah,terus boleh target pendapatan isi rumah minimum 10k-20k sebulan?...segala2 dpt?..ujung2 kita cepat mati psl sakit jantung.telampau pikir yg bkn2.

Anonymous
25 April 2013 at 16:52

Ini bkan pasal mau dptkan 10-20k mcm yg ko fikirkan!!! Baca isu-isu sabah yg semakin menghimpit orang2 bumiputra. Katak bawa tempurung lah ko nie, sdah lah bawa tempurung di bawah kulung lagi. Banyakkan membaca wahai kawan2 yg xda pengetahuan sekalian. Ya,, ko kasi makan lah anak ko, anak2 malaya jadi boss kta anak2 sabah jadi hamba abdi.. tpi sy kisah apa, sy nie income 30k sebulan.. pasal peribadi sy rasa sy lebih dari cukup,, tpi demi bumi sabah yg sy sayang nie sy memang seperjuangn dgn STAR.. Sb sy nie xlah juga sngt luas pmndngan atau berpengetahuan sngt,, tpi cukuplah untuk menyedarkan sy betapa perlunya kta memperjuangkan hak sabah. Bacalah dulu sejarah sabah dan 20 perkara.. kta nie negara lah dulunya,, persekutuan malaysia ada 3 negara, sabah, malaya and sarawak. Kta x keluar tpi kta masih juga dlm persekutuan malaysia, cuma kta dinaikan darjat mnjdi sbuah negara.. bukan negeri. Ada apa2 hal kta dlam perskutuan malaysia masih saling mbntu.. apa lah kmu smua nie,, membabi buta jak buat komen.. banyakn membaca k..

Anonymous
29 April 2013 at 12:34

Sabah memang dulunya adalah sebuah negara sebelum bergabung untuk membentuk malaysia pada masa kini,sebab itulah tarikh kemerdekaan negara lain-lain..tp malangnya sabah yang dulu adalah sebuah negara telah dianggap sebagai satu negeri sama seperti yang ada disemenanjung..dan yang sedih lagi sabah di anggap antara negeri termiskin walaupun hakikatnya sabah banyak dengan sumber bumi jika dibandingkan dengan negeri lain disemenanjung..kalau hasil bumi sabah masuk ke dalam sabah sendiri mungkin pada hari ini sabah sudah menjadi seperti negara Singpura dan Brunei..Bandaraya Kota kinabalu kini mungkin lebih maju dari KL..

Anonymous
1 May 2013 at 09:18

Sa mo tinguk bn kalah sebab diorang sudah hidup senang banyak duit hasil dari bumi sabah. KASI REHAT BN DAN NAJIP......
Kasi peluang parti lain jadi kaya raya......

Anonymous
1 May 2013 at 09:20

Diam semua!! Saya rotan korang satu satu!

Anonymous
3 May 2013 at 08:02

Bukan senang nak jaga 28 juta orang bro keluarga dua tiga orang pun tak mamou dijaga apa lagi nak jaga rakyat yang berpuluh puluh bangsa.Cakap semua orang boleh bro
Mana mana parti dalam malaysia yang memerintah sabah atau sarawak ia tetap dalam malaysia bro mengubah peta dunia banyak mengorbankan nyawa.
Itupun belum pasti sepertimana yang dilakukan pengganas sulu.beratus nyawa yang terkorban itupun belum cukup mengeluarkan sabah .
pada pendapat saya penyertaan sabah dalam malaysia langkah terbaik untuk sabah daripada ancaman pengganas sulu.kalau sabah keluar dari malaysia itu berita baik bagi pengganas sulu sebab ada harapan untuk menawan sabah.
Yang menggerunkan pengganas adalah semenanjung setakat sabah pengganas pandang sebelah mata.
Tak ada maknanya minyak itu sekiranya tiada keselamatan dan keamanan.
Kalau negara berperang harta benda sudah tak bermakna lagi keamanan yang mengatasi segalanya.

Anonymous
3 May 2013 at 22:13

Odoi...star bukan Mau keluarkan sabah dari Malaysia...Baca dan fahami perjuangan Star baru tulis dlm blog...doi3..tak fahaman perjuangan STAR...

Anonymous
3 May 2013 at 22:38

Odoi...star bukan Mau keluarkan sabah dari Malaysia...Baca dan fahami perjuangan Star baru tulis dlm blog...doi3..tak fahaman perjuangan STAR...

Sabahan
4 May 2013 at 20:22

Cara perjuangan Star sangat jauh dari fikiran pembuat ni blog...sangat jauh, otak mcm baru habis hisap susu dumex...apa yang ko takut dgn Jamaludin?? star ada cara yang lebih baik dari cara B End buat..

Anonymous
5 May 2013 at 18:29

Saya tahu star adalah parti orang iban yang tak setuju PBDS parti bangsa dayak sarawak menyertai Bn selepas tewas kesemuanya maka ia mencuba nasib di sabah. .Bukan satu kesalahan mana mana parti politik masuk sabah samaada DAP PAS STAR .Tidak salah juga STAR menubuhkan parti di semenanjung.
Siapa yang salah kalau bukan parti tempatan sabah seperti berjaya PBS waktu dulu.Disebabkankedua dua parti itu tak mampu maka parti lain mula masuk sabah seperti umno yang mendapat sambutan .
Kebiasaan parti perkauman memang tak mampu bertahan di negara ini. saya bukan melayu tetapi apa yang saya sebut memang terjadi dari dulu.
Bn boleh bertahan lama kerana menghormati semua kaum walaupun bukan seratus peratus.Kita perlu tahu tak ada kerajaan yang seratus peratus di dinia ini yang dapat bagi apa yang kita mahu.

Anonymous
9 February 2014 at 22:42

Tak pernah saya dengar perkataan negara di dalam sebuah negara tentera dan polis tentera laut darat ,menggunakan tentera negara lain untuk menghapuskan pengganas lagipun tak mungkin sesebuah negara tak mempunyai seorangpun anggota tentera dan polis.kena tipulah. ..

Anonymous
11 February 2014 at 18:54

Kalau seseorang nak menyewa sebidang tanah tentu ia akan mencari tuan tanah terlebih dahulu.Yang saya maksudkan semasa british menyewa sabah kenapa sultan sulu dengan british saja yang membuat perjanjian kenapa sultan sulu yang mendapat duit sewanya . Saya tak tahu ke mana perginya tokoh orang asal sabah datuk kita yang dulutak mengambil bahagian dalam perjanjian itu Kedua kenapa bangsa sulu yang menjadi ketua sabah itu beerti semua bangsa di sabah dari dulunya di bawah sultan sulu. tetapi sultan sulu tiada hak menuntut sabah kerana kecuali melalui kerajaan pilipina. orang sulu yang dah lama tinggal di sabah sebelum 1963 tak boleh dipanggil pendatang . tapi jangan salah anggap saya pun orang asal sabah juga .
Walau seribu satu alasan pun sabah tetap maju itulah menyebabkan pendatang asing berebut rebut masuk sabah malaysia.OLEH KERANA KEBIJAKSANAAN BN LAH KITA RAKYAT MALAYSIA TIDAK MENJADI PENDATANG TANPA IZIN MASUK KE NEGARA LAIN.JARANG SEKALI KITA DENGAR BERIBU RIBU RAKYAT MALAYSIA MASUK KE NEGARA LAIN KENA TAHAN SEMATA MATA UNTUK MENDAPATKAN PEKERJAAN. BER SYUKURLAH WAHAI RAKYAT MALAYSIA.

Post a Comment

Pautan

Blog 24/7

 
Design Template by panjz-online | Support by creating website | Powered by Blogger