Artikel Panas Dan Sensasi

News Update :

Artikel Berkaitan

Home » » Di Mana Ada Kemahuan Di Situ Ada Jalan

Di Mana Ada Kemahuan Di Situ Ada Jalan

Penulis : Unknown on Thursday 19 July 2012 | 09:41


"OREN" hanya gimik politik bagi meraih simpati, peneroka yang kononnya akan dibela oleh kumpulan ini sebenarnya jauh lebih gembira menikmati hidup di Semporna. Benarlah kata pepatah "Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian."

Itulah pengakuan tuan punya diri (Sultan Damma) tentang perubahan hidup sejak menjadi peneroka suatu ketika dahulu sehingga kini mengimbau kembali kenangan mula bergelar peneroka pada tahun 1991. Beliau ( Sultan Damma ) mereka hanya diberi upah RM7 sehari dan perlu turun ke ladang kelapa sawit pada setiap hari untuk meneroka hutan, menanam pokok kelapa sawit, membersihkan ladang dan menuai hasil.

Petikan dari kata-kata beliau, "Upah RM7 sehari memang susah untuk hidup kerana saya perlukan belanja besar setiap bulan untuk persekolahan anak. Ketika itu, saya memiliki seekor lembu dan sedikit demi sedikit saya membeli beberapa lembu lagi serta membina kandang bermodalkan simpanan berjumlah RM25,000.00.

Katanya lagi,"Menjadi peneroka adalah anugerah istimewa biarpun susah di awalnya, hidup akan senang jika ingin berusaha dan FELDA pula sentiasa membantu."

"OREN" ada engkorang kisah hidup peneroka sewaktu mula-mula dulu, sudah orang lain senang baru mau bersuara.
Share this article :

+ comments + 1 comments

19 July 2012 at 02:35

Orang melayu dalam PR masih belum sedar bahawa DAP memperkudakan org melayu utk menghancurkan FELDA yg menjadi kebangaan dan milik melayu.Dap/ cina sukar utk menembusi perniagaan minyak kelapa sawit kerana dikonker oleh FELDA.Perniagaan Gula dikonker oleg cina siraja gula.oiiii melayu kalau engkorang dah tak ada kuasa,mengemis ler engkorang menyembah mintak sedikit kuasa dari DAP,tu pun setakat kuasa JKKK dan ketua kg.

Post a Comment

Pautan

Blog 24/7

 
Design Template by panjz-online | Support by creating website | Powered by Blogger